Nízká nezaměstnanost a její dopad na firmy působící v ČR

Komentář Martina Dozrála, generálního ředitele společnosti SOLODOOR

Nezaměstnanost v České republice v listopadu klesla na 3,3 %, v říjnu byla na úrovni 3,4 %. Podle Úřadu práce připadá na jedno volné pracovní místo v průměru 0,7 uchazeče. Trend poklesu nezaměstnanosti trvá od března tohoto roku. Nezaměstnanost v ČR je nejnižší v EU. 

Vládní podpůrné programy během pandemie příliš nepřipustily nárůst nezaměstnanosti. Určitá skupina pracovníků raději zůstane doma a pobírá během covidu podpory v různé formě, ať už nemocenskou nebo teď nově izolačku a není motivovaná vracet se do práce, nebo hledat novou. 

Již v době předcovidové jsme zautomatizovali výrobu zárubní, a proto nás příliš pokles nezaměstnanosti zatím nezasáhl. Stále máme otevřené pozice na kvalifikované dělnické pozice, jako je truhlář nebo obsluha CNC stroje. Méně kvalifikovanou práci zajišťujeme z řad agenturních pracovníků, nebo nahrazujeme roboty. V současné době si s přesčasovou prací vystačíme se současným počtem zaměstnanců.

Co nás však trápí, je, že velmi nízká nezaměstnanost povede k růstu mezd, který bude pohánět inflaci. Kromě vyšších mezd, rapidně rostou ceny energií (až o 70 %) a materiálových vstupů     (řádově o 30-50 %). Hodně firem nebude moci pokrýt tento nárůst zdražením svých výrobků a přivede je to do velmi těžké situace.

V současné době se zpomalují prodeje v hobbymarketech, lidé méně nakupují, ale věřím, že je to jenom dočasný stav a na jaře se prodeje vrátí na obvyklou úroveň. Naše prodejní kanály jsou rovnoměrně rozložené, dodáváme dveře nejen hobby marketům a stavebninám, ale také do developerských projektů a podstatnou část našich objednávek zajišťují také naše franšízové prodejny, takže pokles v jednom segmentu není pro nás tak zásadní.