Chytrá karanténa nově pomáhá ukrajinským uprchlíkům

Chytrá karanténa a její linka 1221, kterou provozuje Ministerstvo zdravotnictví a technologicky zajišťuje společnost Daktela, a která v posledních dvou letech sloužila k trasování kontaktů a poskytování informací souvisejících s Covidem-19, začíná v Česku pomáhat lidem přijíždějícím z válkou postižené Ukrajiny.  

„Společnými silami se nám ve velmi krátkém čase podařilo linku přenastavit tak, aby přes ni ukrajinští operátoři mohli začít urychleně poskytovat zdravotní poradenství svým spoluobčanům, kteří utíkají před válkou,” říká Ondřej Jakob, mluvčí Ministerstva zdravotnictví.

Pod novou volbou 8 je nyní nově volba v ukrajinském i ruském jazyce, která nabízí poskytnutí informací o zdravotní péči pro občany Ukrajiny. Po stisknutí číslice 8 je volající přesměrován na ukrajinsky hovořícího operátora či tlumočníka, který dokáže poradit především s informacemi o zdravotní péči, ale případně i pomoci s další agendou, kterou uprchlíci po příchodu do České republiky potřebují vyřešit. Na lince je připraveno i přepojení na akutní psychologickou pomoc. Stejně tak se na ni můžou obrátit lékaři, kteří potřebují asistenci v dorozumění se s ukrajinským pacientem.

„Díky našemu technologickému řešení jsme schopni linku 1221 v případě potřeby prakticky okamžitě přenastavit na jakýkoli účel, například v případě přírodních nebo humanitárních katastrof. Proto můžeme tak snadno a rychle začít poskytovat asistenci příchozím uprchlíkům,” vysvětluje Jiří Havlíček, technický ředitel společnosti Daktela.
Další kroky podle technologické firmy mohou následovat. „Nabízí se jednak výraznější rozšíření oblastí, v nichž pracovníci linky mohou být nápomocni – například zprostředkováním kontaktů na organizace poskytující materiální pomoc, ubytování a další asistenci. Dále pak možnost odpovídat i jiné než telefonické dotazy, například pomocí chatu či integrací dalších kanálů, jako jsou sociální sítě, nebo napojení kontaktního centra na jakoukoli aplikaci,” doplňuje Havlíček z Daktely.