Čas na vzpouru grafiků?

Grafici potřebují k práci řadu nástrojů. Musí ale poslušně používat nástroje společnosti, která si na ně vytvořila monopol? Nad tím se zamýšlí creative director agentury Better Stanislav Bílek. 

Co ke své práci vlastně potřebuje agenturní grafik?

Základem všeho je kvalitní počítač a software. Na každodenní bázi využíváme především nástroje pro tvorbu webů, práci s fotkami a vektorovou grafikou a také program pro zpracování dat do tiskové podoby. Dříve byl svatým grálem balíček služeb Adobe, který zahrnuje vše potřebné pro agenturní práci i volnější tvorbu.

Dnes už volbou číslo jedna není?

Snaží se být, prostředky, jakými toho chce dosáhnout, se mi ale vůbec nelíbí. Zatímco dříve měl grafik za úvodní investici v řádek desítek tisíc vystaráno, přechod na rental systém a z mého pohledu nešťastná transformace společnosti pravidla mění na dost nefér jednostrannou hru – uživateli plať a pravidelně aktualizuj. V opačném případě tě odstřihneme nejen od softwaru, ale použitelný nebude ani hardware. V oboru jsem přes 18 let a musím říct, že obecně z nástroje, který osvobozoval a umožnil být kreativní, se stává těžký nechtěný parťák, který mnoho věcí komplikuje a nutí nám svou obchodní politiku.

Problémem je tedy větší nákladnost?

Adobe zřejmě ví, co si může dovolit. Grafická oddělení má v hrsti a všemožně se snaží, aby to tak ještě dlouho zůstalo. Klienti posílají data v jimi vytvořených softwarech. Tisková data s potřebnými certifikáty mají taky zvládnuté jednoznačně nejlépe. Vyšší náklady na provoz lze ve výsledku částečně naúčtovat klientovi, takže by vlastně nemělo o nic jít. Nejde ale o princip? O snahu přemýšlet mimo zajeté škatulky a nepodporovat jakékoliv změny založené jen na tom, že vedení společnosti má pocit, že nemá konkurenci?

A má?

Zatím neexistuje jiné, podobně komplexní řešení, jednotlivé nástroje ale ano a já jsem rád, že se nám je v agentuře postupně daří zařazovat. Pro tvorbu webu tak už několik měsíců úspěšně místo Adobe XD používáme nástroj FIGMA. Je mnohem intuitivnější, ne tak robustní a plný nesmyslných odboček. Měsíčně navíc stojí pár dolarů! Taky Apple už svým Afinity Designerem nabízí řadu možností, jak nahradit Photoshop a Indesign. A já jsem přesvědčený, že další nástroje budou přibývat. 

Nenarazíte při snahách o změnu na nevoli klientů nebo vedení agentury?

Využívat kompletní balíček od Adobe je rozhodně nejvíce komfortní variantou. Změna ale musí přijít vždycky odspodu, od grafiků samotných. Právě ti musejí mít chuť učit se s novými nástroji, zkoušet a inovovat. Nesetkal jsem se s jedinou námitkou vedení agentury na naše snahy z Adobe se postupně vymanit (ostatně kdo jiný by měl slyšet na možnost výrazné úspory než management). Problém nevidím ani v postupném zvykání klientů na trošku jiný formát zasílaných výstupů. Chce to jen mít ochotu možná si krátkodobě přidělat práci, vysvětlovat…. A možná dát megalomanské společnosti Adobe signál, že úplně vše si líbit nenecháme.

O Betteru

Co Better rozhodně není? Nejsme jen další agentura, která bezmyšlenkovitě plní klientovo zadání. Jsme better. Už 17 let se přizpůsobujeme trhu i trendům a pomáháme klientům růst. Naše rozhodnutí a doporučení zakládáme na reálných datech a doplňujeme je o kvalitní vizuál, který jen tak z hlavy nedostanete.