Nové trendy v e-lékárenství: bezpečné bezkontaktní nákupy a podpora domácí produkce

Chrudim, 20. října 2020 – „Zákazníci na internetu se mění, my s nimi. Posuny v chování i investicích způsobil COVID-19,“ shrnuje vývoj v prodeji lékárenského sortimentu v letošním roce PharmDr. Vladimír Finsterle, zakladatel největšího e-shopu s lékárenským sortimentem na českém internetu Lékárna.cz. „Zřetelně se v posledním půlroce rýsují 4 nové trendy: posílila důvěra v nákup léků na internetu a v bezkontaktní platby, preference tuzemských výrobců a roste zájem o poradenské služby odborníků online. A bohužel posílil i jeden negativní: zbytečně velké nákupy léků,“ dodává. 

Zákazníci překonali dlouholetou nedůvěru nakupovat volně prodejné léky na internetu – Lékárna.cz za posledního půlroku registruje o 80 % více nových zákazníků a o 15 % větší hodnotu průměrného nákupu. Meziročně stále udržuje 40% tempo růstu oproti loňskému roku, dlouhodobě nad průměrem české e-commerce, která roste 15% tempem (zdroj: https://www.ceska-ecommerce.cz). Potvrzuje svoji silnou pozici největšího e-shopu s lékárenským sortimentem na českém internetu a v TOP3 mezi lékárnami. Lékárna.cz letos odhaduje víc než 1 miliardu v obratu a dvojnásobně vyšší investice než plánovala loni (tj cca o 20 milionů korun)

Pozitivní trendy: důvěra, bezkontaktně, původ

Důvěra v nakupování léků na internetu skokově posílila na jaře – stereotyp dlouholeté nedůvěry zlomil jarní výpadek v zásobování léčivými přípravky v souvislosti s COVID-19 a hlavně omezení pohybu. V tomto období také dobírku, do té doby všeobecně preferovanou platební metodu, nahradily v rámci bezpečnostních zdravotních doporučení bezkontaktní platby a zákazníci Lékárna.cz se na ně bez větších obtíží přeorientovali a dodnes drží.

Zákazníci se také začali aktivně zajímat o původ zboží nebo jeho specifické druhy a preferují tuzemskou výrobu. Například u roušek se lidé telefonicky v e-shopu ptají na výrobce, nechtějí roušky z Číny, dávají přednost českým výrobcům, i když je dražší. Jestli ještě na jaře kupovali jakékoli zboží, dnes si vybírají – chtějí dětské veselé roušky, dezinfekce s dávkovačem atd. 

Lékárna.cz také letos personálně posílila online odbornou poradnu s lékárníky a uvedla do provozu i chat, kde jsou odborníci připraveni poradit s výběrem nebo kombinací léků, jejich užíváním, nežádoucími účinky apod. od pondělí do pátku od 8 do 22 hodin. Mění standardy komunikace se zákazníky a vůbec péči o ně.  Je to mj. jedna z investic „vynucených“ realitou letošního roku.

Stejně tak se pod vlivem aktuálních nákupních trendů lékárenského sortimentu mění směřování dalších investic: Lékárna.cz v průběhu roku optimalizovala procesy v logistice a zvýšila její kapacitu, zavedla vícesměnný provoz, rozšířila o celou jednu třetinu skladový prostor v Píšťovech a má víc zboží skladem, aby udržela tempo vyřizování objednávek nejpozději do 24 hodin i u žádaného zboží souvisejícího s ochranou zdraví proti nákaze COVID-19. 

Negativní trend: zbytečně velké nákupy léků

Za negativní trend ale Lékárna.cz označuje zbytečně velké nákupy volně prodejných léků, vitamínů a doplňků stravy. „Letošní rok přál nákupům v lékárnách, jako lékárník bych ale víc ocenil nákupy s chladnou hlavou a racionální užívání léků a doplňků stravy, protože důvody nakupovat do šuplíku pominuly, zásobování je už půl roku bez výpadků. Aktuální dění kolem nákazy ale bohužel stále v lidech posiluje potřebu nakupovat velká balení různých léčivých přípravků do zásoby pod tlakem mimořádných opatření, informací, obav z výpadků. Konkrétně celý sortiment související s obavami z COVID-19 meziročně vzrostl v obratu na Lékárna.cz trojnásobně. Osobně jako lékárník doporučuji nakupovat léky podle momentální zdravotní potřeby, ne podle doporučení nebo akcí – a ta nejmenší možná balení, byť stojí o pár korun víc,“ říká V. Finsterle.

Až skončí mimořádná opatření, bude podle V. Finsterleho čas vrátit se k dořešení legislativy home delivery léků na předpis. „Letošní rok razantně omezil kontakty mezi lidmi, roste poptávka po bezkontaktních řešeních, a to včetně komunikací s lékaři a lékárníky. A to už se nezmění. Jen je potřeba ta moderní a bezpečná bezkontaktní řešení legislativně umožnit, vydefinovat si podmínky,“ zdůrazňuje perspektivy lékárenství PharmDr. Vladimír Finsterle.  „Ruku v ruce s rozvojem telemedicíny, kterou dnes už lékaři plně akceptují, se musí rozvíjet i telefarmacie. Doba nás prostě do bezkontaktních řešení tlačí. Pacient má mít možnost komunikovat v určitých nebo nezbytných situacích s lékařem elektronicky a bude mu vydaný a zaslaný e-recept. Tady už jsme a osvědčilo se to. A teď musí logicky následovat také rozvoj e-dispenzace (výdej léků v lékárnách spojený s předáním potřebných informací o správném užívání, dávkování a uchovávání léků, popř. o jejich vedlejších účincích), e-coachingu a e-compliance (dodržování předepsaného léčebného režimu). Zatím ale například home delivery léků prospala spoustu let ve sněmovně, rozvoj byl zastavený na půli cesty a přitom letos by dal pacientům to, co potřebovali nejvíc: léky, které potřebují, doručené až domů. Chci být ale optimista a věřím, že až se aktuální situace s výskytem COVID-19 zklidní, dojde na dotažení legislativy. Lékárna.cz se v tom chce a bude angažovat, ostatně má za sebou už víc než 20 let zkušeností a byla první, kdo možnost nakupovat léky na internetu před lety prosadil a zrealizoval,“ shrnuje V. Finsterle.  

Nové trendy v nakupování léků opírá Lékárna.cz mj. o tzv. koronaINDEX, na kterém veřejně ukazuje letošní růsty obratu v sortimentu souvisejícího s nákazou COVID-19, a to v intervalech zelená (nákupy úměrné období), žlutá (nákupy jsou víc než je v daném období obvyklé) a červená (nákupy vysoké až nadbytečné). 

O Lékárna.cz: Lékárna.cz je první lékárenský e-shop v ČR, vznikla v roce 1999, prodává široký sortiment pro zdraví a krásu – léčivé volně prodejné přípravky, potravní doplňky a vitamíny, dermokosmetiku, zdravé potraviny i přístroje. . Získala Cenu kvality v anketě ShopRoku 2017, dlouhodobě se umisťuje na předních místech. „Na konci všech našich aktivit vždycky musí být šťastný klient, ať už jím je pacient, zákazník nebo zaměstnanec,“ zdůrazňuje PharmDr. Vladimír Finsterle, zakladatel a majitel společnosti Pears Health Cyber, která Lékárna.cz provozuje.