Globální reklamní trh navzdory hlasování pro Brexit posiluje

Podle nové, dnes vydané zprávy Advertising Expenditure Forecasts mediální agentury Zenith celosvětové výdaje na reklamu v letošním roce vzrostou o 4,4 % a dosáhnou hodnoty 539 miliard USD. To je více než 4,1% růst, který byl předpovídán v červnu. (TZ)

V roce 2017 výdaje na reklamu vzrostou o 4,5 % a v roce 2018 o 4,6 %, což je rovněž vyšší údaj než dříve předpovídaná 4,3 %, respektive 4,4 %. Do roku 2018 dosáhnou celosvětové výdaje na reklamu celkové hodnoty 589 miliard USD, což je o 4 miliardy USD více, než kolik uváděla červnová předpověď.

Rychlejší růst výdajů na reklamu budou pohánět Spojené státy, Filipíny a západní Evropa

Tento vzestup je zejména důsledkem výraznějšího růstu ve Spojených státech, než jaký se očekával. Silný pracovní trh v USA totiž pobízí spotřebitele, aby zvýšili své výdaje, a zadavatelé reklamy zde více bojují o svůj podíl na rozšiřujícím se trhu. Zenith očekává, že americké televizní společnosti po loňském pětiprocentním propadu letos opět porostou (o 1 %), a to díky novým výdajům ze strany farmaceutických společností a společností vyrábějících rychloobrátkové spotřební zboží a díky významným předem zaplaceným částkám. Vzhledem k tomu, že zadavatelé reklam využívají nové formáty, jako je in-feed video, a pokračuje přechod ke konzumaci mobilního internetu, Zenith predikuje, že růst sociálních médií se letos zvýší z loňských 32 % na 35 %. Očekává se, že americké výdaje na reklamu letos vzrostou celkem o 4,4 % ve srovnání s dříve předpovídanými 3,8 %.

Agentura lehce zvýšila předpovědi výdajů na reklamu pro region Asie-Pacifik a pro západní Evropu. Očekáváme, že výdaje v regionu Asie-Pacifik letos vzrostou o 6,3 %, zatímco dříve jsme předpovídali nárůst o 6,2 %. Důvodem jsou výrazné politické výdaje na Filipínách před volbami, které se konaly v květnu 2016. Zvýšili jsme také naši předpověď pro západní Evropu, kde bylo zpomalení ve Spojeném království vykompenzováno zlepšenými podmínkami v Belgii, Finsku, Německu, Itálii, Norsku, Portugalsku a Švédsku. Nyní očekává, že výdaje v západní Evropě letos vzrostou o 3,6 %, zatímco v červnu jsme předpovídali nárůst o 3,5 %.

„Aktuálně pro letošek odhadujeme pro ČR růst investic 5,5 %. Hlavními tahouny bude opět digitální (+9 %) a TV (+6 %) reklama. Rok 2016 by měl být příznivější i pro tiskový trh, který by po letech snižování investic mohl pojmout minimálně stejný až mírně navýšený (+1 %) objem investic ve srovnání s rokem 2015,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury Zenith v ČR, a dodává: „V roce 2017 očekáváme v ČR celkový růst mediálních investic o 4-5 %.“ 

Lehké oslabení britského reklamního trhu po hlasování o Brexitu

Ačkoliv hlasování pro Brexit v britském referendu o Evropské unii pro mnohé na trhu představovalo šok, zadavatelé reklamy zatím reagují klidně a nedošlo k rozšířenějšímu omezení rozpočtů. Zenith očekává, že výdaje na reklamu zde letos vzrostou o 5,4 %, což je nepatrně méně než 5,6 %, která agentura předpovídala těsně před hlasováním. Jak již uvedla dříve, většina dopadu, který bude mít Brexit na britský reklamní trh, přijde v dlouhodobém horizontu. Nové britské podmínky obchodování s Evropskou unií a dalšími zeměmi, ať budou nakonec jakékoliv, pravděpodobně omezí tok obchodu a investic ve srovnání se stavem před Brexitem. To povede k pomalejšímu ekonomickému růstu a pomalejšímu růstu výdajů na reklamu. V krátkodobém horizontu budou kvůli nejistotě ohledně následků hlasování společnosti pravděpodobně méně investovat do nových produktů a spotřebitelé na sebe budou nejspíše brát méně závazků znamenajících velké výdaje. To by mohlo vést k čemukoliv od neuspokojivě pomalého růstu až po recesi. Současné předpovědi předpokládají, že ekonomický růst zpomalí, ale zůstane kladný. V takovém případě britské výdaje na reklamu v příštím roce vzrostou o 3,4 %, což je méně než 4,0 %, která jsme předpovídali před hlasováním.

Mobilní reklama zvítězí nad počítačovou reklamou ještě rychleji, než se předpokládalo

V červnu Zenith předpovídal, že v roce 2017 mobilní reklama předstihne počítačovou reklamu. Stále se očekává, že k tomu dojde, ale agentura zvýšila své předpovědi mobilního růstu pro letošní rok (z 46 % na 48 %) a pro příští rok (z 29 % na 33 %). Nyní očekává, že výdaje na mobilní reklamu budou v roce 2017 o 8 miliard USD vyšší než výdaje na počítačovou reklamu. To je více než 2 miliardy USD, které agentura předpovídala v červnu. Očekáváme se, že do roku 2018 bude mít mobilní reklama 60% podíl na veškeré internetové reklamě, což představuje nárůst ve srovnání s dříve předpovídanými 58 %.

Výdaje na počítačovou reklamu se do roku 2018 sníží více než výdaje na reklamu v novinách a časopisech

Vrchol reklamy na stolních počítačích nastal v roce 2014, kdy dosáhla hodnoty 99,0 miliardy USD. V roce 2015 se výdaje na ni snížily o 0,1 % na 98,9 miliardy USD současně s tím, jak zadavatelé reklamy přesměrovali své rozpočty na mobilní reklamu. Zenith očekává, že pokles reklamy na stolních počítačích v několika příštích letech nabere na obrátkách. V roce 2016 výdaje na počítačovou reklamu poklesnou o 0,8 %, v roce 2017 o 2,9 % a v roce 2018 o 7,4 %. Mezi lety 2015 a 2018 výdaje na reklamu na počítačích poklesnou o 10,7 miliardy USD, tedy více než ostatní dvě ustupující média – noviny (ty poklesnou o 9,6 miliardy USD) a časopisy (4,4 miliardy USD). Výdaje na mobilní reklamu mezitím ve stejném období vzrostou o 81,3 miliardy USD, sedmkrát více než růst televize (7,3 miliardy USD), venkovní reklamy (3,0 miliardy USD), rádia (0,9 miliardy USD) a kina (0,7 miliardy USD) dohromady.

Jonathan Barnard, vedoucí predikce společnosti Zenith, uvedl: „Globální reklamní trh v několika uplynulých měsících posílil, především díky odolným americkým spotřebitelům. Dopad hlasování pro Brexit je zatím omezený a týká se pouze Spojeného království. Očekáváme, že v letech 2017 a 2018 globální reklamní trh ještě více posílí.“

O společnosti Zenith

Zenith je agentura zaměřující se na návratnost investic. Je to první agentura, která uplatňuje přísný a objektivní přístup za účelem zlepšení efektivity výdajů na marketing a obchodní aktivity a značky proměňuje prostřednictvím uvažování založeného na důkazech. Zenith je součástí Publicis Media, jednoho ze čtyř center Publicis Groupe, a její kanceláře jsou součástí Publicis One. Zenith je vedoucí globální síť nabízející mediální služby a zaměstnává více než 5000 osob, které pracují napříč 95 trhy. Zenith má podporu globálních postupů Publicis Media a svým klientům nabízí kompletní škálu integrovaných schopností zahrnujících plánování komunikací, optimalizaci hodnot, performance média, vytváření obsahu a analýzu dat. Pracujeme s některými z hlavních globálních značek, jako je Aviva, Coty, Kering, Lactalis, L’Oréal, LVMH, Nestlé, Nomad Foods, Oracle, RB, SCA, Sanofi, Toyota a 21st Century Fox.