Last Minute se inzerují mohutněji než běžné zájezdy

Inzerce do Last Minute a First Minute zájezdů letos výrazně přibylo. Podle monitoringu reklamních investic společnosti Admosphere vzrostly oproti loňsku hrubé reklamní výdaje do propagace výhodných zájezdů téměř na dvojnásobek.  V srpnu utratily cestovky za inzerci Last a First Minutů více než 48 milionů korun v ceníkových cenách. Oblíbenými mediatypy jsou tisk a internet. (TZ)

Investice do propagace Last Minute a First Minute (zájezdů se slevou za včasný nákup) v období od července do srpna 2011 vzrostly z loňských 48,8 milionů korun na 96,1 milionů korun, tedy téměř na dvojnásobek. Nejčastěji se objevovaly nabídky zlevněných zájezdů do Řecka, Turecka, Chorvatska a Itálie. Také zájezdy do Egypta a Tuniska se kupují ve velké míře na poslední chvíli. Probíhající transformace v těchto zemích vedla k velké nedůvěře v severoafrické státy a k tomu, že lidé dlouho vyčkávají a dovolenou kupují až těsně před odjezdem podle aktuální situace v zemi. Inzerce běžných zájezdů tak proti loňsku citelně ubylo.

Last Minute a First Minute pobyty se inzerovaly více než běžné pobyty už začátkem roku. Leden a únor totiž bývá typickým právě pro dovolené v Egyptě a Tunisku. V březnu a dubnu, ještě před hlavní sezónou, přisadily cestovní kanceláře i na podpoře propagace běžných zájezdů. Od května už ale opět začala dominovat inzerce Last a First Minutů. Na konci sledovaného období (v srpnu 2011) Admosphere zaznamenala investice v hodnotě 48,4 milionů korun. Celkově se v období od ledna do srpna investovalo do reklamy na výhodné zájezdy o 80,6 milionu více než na dovolené za běžné ceny.

V hlavní sezóně letošního roku nejvíce inzerovala cestovní kancelář EXIM TOURS, v ceníkových cenách v období od 1. 7. do 31. 8. 2011 nakoupila reklamu za 25 milionů korun. Tři čtvrtiny jejích výdajů putovaly na inzerci v tisku, zbylou čtvrtinu kancelář rozdělila na propagaci v outdooru a na internetu. Reklamu v hodnotě přes 20 milionů korun nakoupily i agentura Invia.cz a CK Alexandria. Celých 23 milionů, které Invia.cz investovala, putovaly do reklamy na internetu. Alexandria zvolila bohatší portfolio mediatypů a k tisku, outdooru a internetu připojila i sponzoring v televizi v ceně 75 tisíc korun.

Celkově dochází k oživení segmentu cestovního ruchu – každý z top deseti zadavatelů si mohl v letošní prázdninové sezóně dovolit investovat větší množství finančních prostředků, než v loňském roce. V celém segmentu došlo k navýšení hrubých reklamních výdajů v měsících červenci a srpnu o necelých 40 milionů na 143,1 milionu korun.

Admosphere monitoruje objemy investic v ceníkových cenách. Jejich porovnání umožňuje snadnou představu o mediálním trhu, vzájemných poměrech mediatypů, médií, zadavatelů a jednotlivých produktových kategorií.