České hry jsou stále úspěšné, vedou tituly pro telefony

PRAHA – V České republice působí v současné době více než 20 profesionálních studií, které se věnují vývoji počítačových her. Ročně tak z českého prostředí vychází několik titulů, nejen pro PC a herní konzole, ale i pro chytré mobilní telefony a Facebook. Česká republika tak potvrzuje pověst země, kde herní vývojáři, navzdory těžkým výchozím podmínkám, produkují světově konkurence schopné hry. (TZ)

Na osmém ročníku konference Game Developers Session se v Praze v listopadu sešli čeští vývojáři počítačových her, aby zde prezentovali své nové projekty a podělili se s ostatními kolegy z branže o své zkušenosti s vývojem her. Během dvou dnů absolvovali návštěvníci několik desítek přednášek, které potvrdily, že i přes současnou složitou ekonomickou situaci vznikají v České republice hry, které mají celosvětové ambice. Česká vývojářská scéna je přitom velmi pestrá a najdeme na ní jak zavedené týmy a pobočky zahraničních firem, tak začínající ambiciózní studia, která momentálně chystají své herní debuty. Vedle klasických her pro PC a herní konzole se přitom čeští vývojáři stále více soustředí i na vývoj her pro chytré mobilní telefony a sociální sítě, především pro Facebook. Vývoj takových her je zpravidla řádově levnější a rychlejší než je tomu v případě titulů pro tradiční platformy, a jejich tvůrci věří, že v těchto oblastech mohou prorazit i navzdory obrovské konkurenci.

Na GDS 2011 se přednášející shodli na tom, že založení nového studia je v současné době velmi obtížným úkolem. Vývoj her není v České republice podporován státem, a tak se jejich tvůrci musejí spolehnout na soukromé investory a na výnosy ze svých předcházejících titulů. Jedna neúspěšná hra tak může znamenat okamžitý konec nadějného týmu. Přesto se investory daří českým tvůrcům her stále shánět.

Důkazem toho jsou například teprve nedávno založené pražské týmy Lonely Sock a Warhorse Studios. První jmenovaní vydají již začátkem příštího roku svůj debut pro chytré mobilní telefony, tým Warhorse Studios se pak soustředí na vývoj ambiciózní hry z období husitských válek pro PC a herní konzole. Novou investici ve výši 1 miliónu Eur získala v březnu tohoto roku rovněž firma Keen Software House. Na jejím základě vyjde akční vesmírná hra Miner Wars 2081.

„Vývoj her je technologicky velmi náročná činnost a zároveň podnikatelská činnost s vysokou přidanou hodnotou,” konstatuje Juraj Chrappa z Lonely Sock. „I menší tým, zhruba o 10 lidech, dokáže jedinou hrou pro mobilní telefony utržit až milióny dolarů, z čehož samozřejmě profituje i stát. ”

Česká republika ale není jen země začínajících vývojářů, ale i zkušených týmů, jejichž dosavadní hry svými tržbami a úspěchem ve světě překonaly naprostou většinu tuzemských filmů. Miliónové prodeje zaznamenaly v minulosti projekty firem Bohemia Interactive Studio nebo 2K Czech, velkých komečních úspěchů ale dosahuje i společnost SCS Software, která připravuje hry na zakázku pro zahraniční distributory. Specifickou pozici pak má na české scéně tým Amanita Design, který se svými hrami Machinarium nebo Samorost 2 zaujal statisíce hráčů z celého světa.

Všechny jmenované společnosti chystají v současné době nové projekty. Bohemia Interactive Studio vydává právě nyní svou simulaci vrtulníků Take On Helicopters a na příští rok chystá vydání třetího dílu série ARMA, následovníka Operace Flashpoint. 2K Czech vydali loni druhý díl hry Mafia, letos pak vytvořili tenisovou hru Top Spin 4 a další projekty zatím připravují v utajení. Amanita Design se letos prezentovala verzí Machinaria pro iPad a interaktivním videem Osada, na příští rok pak chystá hry Botanicula a Samorost 3. Řada českých i zahraničních hráčů se těší rovněž na dokončení projektu Silent Hill: Downpour, což je pokračování světoznámé hororové série, na kterém pracuje brněnský tým VATRA Games.

O AHP:

Asociace herního průmyslu České a Slovenské republiky, o. s., je občanským sdružením, které sdružuje největší společnosti z řad importérů a distributorů interaktivního softwaru působící v České republice a na Slovensku. Cílem AHP je zvýšení povědomí o herním průmyslu v regionu, zefektivnění diskuse o problémech v tomto oboru zábavního průmyslu a poskytování potřebných základních informací veřejnosti a médiím.