Celosvětový objem bezhotovostních plateb dosáhl 333 miliard transakcí podle zprávy World Payments Report 2013

Praha – 18. listopadu 2013 – Objem bezhotovostních plateb vzrostl celosvětově podle odhadů na rekordních 333 miliard transakcí za rok 2012. Potvrdil se tak rostoucí trend z roku 2011, kdy došlo k 8,8procentnímu nárůstu objemu transakcí. Vyplývá to ze studie World Payments Report (WPR) 2013, kterou vydaly společnosti Capgemini a Royal Bank of Scotland (RBS). (TZ)

Střední Evropa, Střední východ, Afrika (CEMEA) a rozvíjející se země v Asii jsou oblastmi s největším růstem objemu transakcí o více než 20 procent, Latinská Amerika zaznamenala růst o 14,4 procent. Růst právě v těchto rozvíjejících se ekonomikách je rychlejší než na vyspělých trzích v Severní Americe, Evropě a vyspělých asijských zemích, které vykazovaly jednociferné tempo růstu, ačkoli vyspělé trhy stále představují více než dvě třetiny celosvětových objemů bezhotovostních transakcí s 76,9procentním podílem. Předpovědi nicméně ukazují, že bude trvat nejméně ještě dalších 10 let, než rozvíjející se ekonomiky v Asii a Latinské Americe předstihnou v objemu transakcí vyspělé trhy.

„Neustálý růst bezhotovostních plateb symbolizuje naše životy v propojeném světě. Odhadovaný 8,5procentní růst bezhotovostních platebních transakcí v roce 2011 znamená téměř 47 transakcí za rok na každého muže, ženu a dítě na této planetě. Na rozvíjejících se trzích poskytují mobilní platby většímu množství lidí přístup k finančním transakcím, zatímco inovace zaměřené na zákazníky pomohly v růstu předplaceným kartám a virtuální měně na rozvinutějších trzích,“ říká Kevin Brown, Managing Director, Global Head of Transaction Services, RBS International Banking.

Debetní a kreditní karty jsou i nadále v čele elektronických a mobilních plateb

Debetní a kreditní karty jsou stále nejoblíbenější bezhotovostní platební metodou a drží si náskok před elektronickými a mobilními platbami. Celosvětový objem plateb debetními kartami vzrostl o 15,8 procent (na 124 miliard transakcí) během roku 2011 a u plateb kreditními kartami došlo k nárůstu o 12,3 procent (na 57 miliard transakcí). Podle předpovědí poroste do roku 2014 objem on-line plateb o 18,1 procent a objem mobilních plateb o 58,5 procent. Elektronické platby dosáhnou podle odhadů celkem 34,8 miliard transakcí v roce 2014 a mobilní platby se vyšplhají na 28,9 miliard transakcí. Nicméně World Payments Report 2013 poukazuje v souvislosti s těmito odhady na některé důležité otázky.

Černá díra ve statistice?

World Payments Report posoudil bezhotovostní nástroje, jako jsou elektronické a mobilní platby, předplacené karty a virtuální peníze (nabízené bankami i nebankovními subjekty) a rostoucí objemy transakcí v regionech, jako je Afrika, a odhalil významnou statistickou „černou díru“, jelikož dochází k nejednotnému vykazování plateb. Tento rozpor se objevuje s větší aktivitou nových zemí a s rostoucím tržním podílem nebankovních organizací díky nástrojům, jako jsou elektronické a mobilní platby. Analýza naznačuje, že odhad velikosti trhu mobilních plateb by mohl být optimisticky zkreslený až o 50 procent, což vyvolává otázku, zda je centrální sběr dat spolehlivý a zda je vůbec potřeba. Zpráva vyzývá k větší statistické odpovědnosti a vybízí evropské regulační orgány k učinění potřebných kroků. Kvalitnější sběr statistických údajů by mohl pomoci poskytovatelům platebních služeb (PSP) v lepších investičních rozhodnutích a v boji s budoucím tržním rizikem.

„Snížení tržního rizika a složitosti regulace i nadále představuje výzvu pro banky a další podobné poskytovatele plateb. Zejména s ohledem na rostoucí množství předpisů a překrývání jednotlivých iniciativ,“ říká Jean Lassignardie, Chief Sales and Marketing Officer, Capgemini Global Financial Services. „PSP mohou hromadně implementovat individuální regulační iniciativy a vzít v úvahu kaskádové efekty, ať už se jedná o geografickou polohu, efekt doplňkových služeb nebo konkurenci.“

V Severní Americe je většina nových regulací zaměřena na transparentnost a pohodlí zákazníka. V Asii a Tichomoří se regulace naopak zaměřují především na standardizaci a zapojení nových společností do finančního systému. V Evropě i v důsledku nařízení SEPA se regulace soustředí na zvýšení konkurence a zlepšení transparentnosti.

Řízení roztříštěnosti a inovací v oblasti platebních akvizicí

Platební akvizice se ukázaly jako oblast s největším potenciálem pro inovace orientované na zákazníky. Mezi hlavní důvody inovací v oblasti platebních akvizic pro PSP patří: touha přiblížit se zákazníkům, potřeba reagovat na nové a měnící se požadavky a fragmentace hodnotového řetězce. Prostřednictvím inovací spojených s platebními akvizicemi mohou poskytovatelé platebních služeb nabízet retailovým i podnikovým zákazníkům stále více žádané nástroje, umístění, kanály i měny. Inovace v oblasti C2B akvizic se soustředí především na poskytování plateb v „jakékoli formě“, „kdekoli“ a „kdykoliv“, což sledujeme i u alternativních modelů PayPal (Order Ahead aplikace s Jamba Juice) a WorldPay (přijetí více nástrojů.) U B2B akvizic je inovace vidět u SWIFT (3S klíčová bezpečnostní řešení) a ErsteConfirming (řešení pro dodavatelské řetězce)

„Noví i tradiční poskytovatelé plateb si uvědomují, že ne všichni hráči musí poskytovat koncové služby a zaměřují se na čtyři inovativní oblasti s přidanou hodnotou: vznik, přijetí a zachycení, bezpečnost a podvody a služby s přidanou hodnotou,“ říká Lassignardie. „Výběrem jedné nebo více z těchto oblastí se mohou poskytovatelé plateb odlišit a reagovat na nové a měnící se potřeby maloobchodních i firemních zákazníků.“

Ze zprávy vyplývá, že změny v oblasti platebních akvizic jsou pro PSP příliš prudké, než aby mohli jen nečinně čekat. Je nutné revidovat a reformovat strategie, aby bylo možné využívat výhod souvisejících s inovacemi.

Celý report je k dispozici na stránkách www.worldpaymentsreport.com.

O Capgemini

Capgemini, jeden z předních světových poskytovatelů služeb v oblasti poradenství, technologií a outsourcingu,  umožňuje svým klientům transformovat se a fungovat prostřednictvím technologií. Capgemini poskytuje svým klientům svůj vhled a schopnosti, které jim umožňují dosahovat vynikajících výsledků prostřednictvím jedinečného způsobu práce – Collaborative Business Experience® – a prostřednictvím modelu globálních dodávek nazývaného Rightshore®, jehož cílem je nabídnout ty správné zdroje na správném místě za konkurenční cenu. Společnost Capgemini je zastoupena ve více než 40 zemích, v roce 2012 oznámila globální příjmy ve výši 10,264 miliardy EUR a zaměstnává 125 000 lidí ze 40 zemí po celém světě.

Capgemini Financial Services přináší hluboké zkušenosti, inovativní nabídku služeb a zcela novou úroveň spolupráce ve finančním odvětví. Se sítí 21 000 profesionálů pomáhá více než 900 klientům po celém světě, Capgemini spolupracuje s předními bankami, pojišťovnami, kapitálovými trhy a společnostmi. Poskytuje obchodní a IT řešení, vytvářející konkrétní hodnoty.

Více informací naleznete na adrese www.capgemini.com/financialservices.

V České republice patří Capgemini mezi deset největších poskytovatelů služeb v oblasti informačních technologií. Capgemini nabízí klientům v ČR služby více než 130 odborníků se zkušenostmi v oblasti poradenství, vývoje aplikací, systémové integrace, tvorby internetových portálů a bezpečnosti. Mezi klienty skupiny v České republice patří nejvýznamnější banky, mobilní operátoři, průmyslové podniky a instituce
z vládního sektoru.

Více informací naleznete na adrese www.cz.capgemini.com.