Největší meziroční nárůst na reklamním trhu zaznamenala internetová display reklama. Podle aktuálních dat z monitoringu reklamy v ceníkových cenách Admosphere vykazují růst i out-of-home media, tisk v minulém roce stagnoval. Hrátky s cenou reklamy na televizním trhu se podepsaly na 8% snížení ceníkové hodnoty reklamního prostoru. Celková ceníková hodnota publikovaných reklamních sdělení mezi roky 2012 a 2013 klesla o 2 %. (TZ)
Stejně jako v předchozích letech i v meziročním srovnání roků 2012 a 2013 je podle dat Admosphere nejprogresivnějším mediatypem internet. Ceníková hodnota využitého bannerového reklamního prostoru (monitorovaného v rozsahu projektu AdMonitoring) vzrostla oproti předchozímu roku téměř o pětinu na 6,5 miliard korun. O 7 % meziročně vzrostla i souhrnná ceníková hodnota reklamy umístěné v out-of-home médiích. Celkově v roce 2013 vystavili zadavatelé v outdooru, indooru, instore, OOH TV a v kině reklamu v hodnotě 4,27 miliardy korun podle ceníků.
V uplynulém roce se relativně dařilo mediatypu tisk. Za úspěch se dá považovat zpomalení dlouhodobého poklesu, tisk totiž mezi roky 2012 a 2013 víceméně stagnoval. Zaznamenal jen mírné snížení v řádu 1 % z 17,65 miliard korun na 17,46 mld. Kč.
Téměř 8% pokles nastal pak u mediatypu televize. V důsledku změny cenové politiky televizní skupiny CET 21 využili zadavatelé v loňském roce reklamu na televizních obrazovkách v celkové ceníkové hodnotě 27,8 miliard korun, o 2,3 mld. Kč méně než v roce 2012.
Rádia v loňském roce odvysílala reklamu v hodnotě 5,85 miliard korun. Meziroční srovnání však není možné, neboť společnost Admosphere od ledna 2013 přešla na nezávislý monitoring rozhlasu a rozšířila monitoring i o data z regionálních rozhlasových kampaní.
Celkově trh s reklamou v uplynulém roce mírně poklesl. V meziročním srovnání (bez zahrnutí mediatypu rádio) došlo k poklesu o 2 %. Velký vliv na celý trh měl právě vývoj v oblasti televizní komerce.
Ceníková hodnota reklamního prostoru nemusí odpovídat skutečným investicím zadavatelů do reklamy. Hodnota je stanovena na základě ceníkových cen konkrétních formátů reklamy a počtu takto uveřejněných reklamních sdělení.
Srovnání ceníkové hodnoty reklamního prostoru v letech 2012 a 2013 |
||||
Mediatyp |
2012 |
2013 |
Nárůst / Pokles |
|
TV |
30 118 949 000 Kč |
27 804 864 000 Kč |
-7,7% |
|
Tisk |
17 654 511 000 Kč |
17 455 451 000 Kč |
-1,1% |
|
Internet* |
5 451 770 000 Kč |
6 502 402 000 Kč |
19,3% |
|
OOH |
4 001 669 000 Kč |
4 274 895 000 Kč |
6,8% |
|
Rádio** |
1 068 142 000 Kč |
5 845 992 000 Kč |
N / A |
N / A |
Zdroj: Admosphere, s.r.o. (monitoring INTERNETU zdroj: SPIR-MEDIARESEARCH, a.s., ceny TV dle sledovanosti zdroj: ATO-MEDIARESEARCH, a.s.)
Bez vlastní inzerce
*Internet zahrnuje pouze reklamu v rozsahu projektu AdMonitoring
**Admosphere, s.r.o. od ledna 2013 přešla na nezávislý monitoring Rádia, meziroční srovnání tedy není možné, v současné době je do monitoringu zařazeno 85 rozhlasových stanic
Admosphere, s.r.o. je dceřiná společnost MEDIARESEARCH, a. s., která se zabývá monitoringem reklamních investic v televizi, tisku, rozhlasu, na internetu a v out of home mediích na území České republiky. Na tomto poli jsou jejími partnery významné profesní organizace, mezi něž patří Asociace televizních organizací (ATO), Asociace komunikačních agentur (AKA) a Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Cílem Admosphere je díky inovativním řešením pomáhat zákazníkům efektivně a účelně investovat do reklamní komunikace.
Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (TV metry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR.