Předposlední epizoda pořadu TV Nova Výměna manželek vzbudila velký zájem veřejnosti také na sociálních sítích. Její odezvu sledovala contentová agentura Newcast ve spolupráci se SentiOne. Velký zájem diváků i médií upoutal díl vysílaný 27. května, který pojednával o případu rodiny, jež svými hygienickými návyky zdaleka nenaplňovala dnešní standardy. (TZ)
TV Nova zvolila kontrastní rodiny, kdy na jedné straně byla pracovně vytížená matka, která má ráda čistotu a nebojí se dvou zaměstnání nebo domácích prací, na straně druhé jsme pak mohli vidět ženu, jejímž největším zájmem jsou hry na tabletu, je nezaměstnaná a navíc nemá vžité základní hygienické návyky. Po skončení této epizody jsme byli svědky enormní reakce televizních diváků, kteří se o své pocity začali dělit na sociálních sítích a v internetových diskusích.
„V naší studii jsme se zaměřili na chování televizních diváků pořadu Výměna manželek od 25. května do 1. červa, tedy od okamžiku, kdy v TV běžely upoutávky na tento pořad, až po několik dní od jeho skončení. Lidé těsně po jeho skončení začali své názory masivně sdílet na sociálních sítích a v internetových diskusích v takové míře, jakou tento pořad ještě nezažil, jednalo se téměř o 19 000 diskusí. Podle nástroje SentiOne počet impresí těchto diskusí dosahoval téměř 34 milionů,“ říká Marek Nepožitek, konzultant contentové agentury Newcast, a dodává: „76 % diskutujících o tomto pořadu tvořily ženy.“
Zdroj: SentiOne; 25. 5 – 1. 6. 2015
Zdroj: SentiOne; 25. 5 – 1. 6. 2015
Reality show v našem životě
Tak jako téměř všude na světě i v České republice je tento formát pořadů oblíbený, potvrzuje sociolog Ivan Vodochodský: „Obliba konkrétně tohoto typu pořadů je způsobena tím, že uspokojuje jednu ze základních lidských potřeb, a sice zvědavost, touhu nahlížet do cizího soukromí. Kromě toho je zde ještě jeden moment – možnost srovnávat se s těmi, kdo figurují na televizní obrazovce, a nutno říct, že z tohoto srovnání většina diváků patrně vychází pozitivně, nejsou na tom „ještě tak špatně“ jako ti v televizi, což jim může poskytovat zvláštní pocit uspokojení a sebepotvrzení. Řada diváků přesycených tradiční televizní zábavou vyhledává čím dál větší podivnosti a právě tento formát jim v tom vychází vrchovatě vstříc.“
Mohou reality show ovlivnit samotné chování televizních diváků?
Podle Vodochodského tento formát pořadů jistý vliv na společenské chování má: „Zatímco na společnost jako celek mohou mít tyto pořady spíše negativní vliv tím, že relativizují některé obecné společenské ideály, jako je úcta k soukromí a lidské důstojnosti, preference kulturního chování ve veřejném prostoru atd., v případě jednotlivců mohou mít jak tento negativní, relativizující účinek, tak i opačný, odstrašující čili v důsledku pozitivní efekt.“
O SentiOne
SentiOne je profesionální nástroj pro monitoring sociálních sítí. Je určen pro PR agentury, marketingové a interaktivní agentury a firmy, které mají zájem o sledování své pověsti na síti. Nástroj umožňuje monitorování celého internetu v 22 evropských zemích včetně České republiky a vytváří aktuální databázi s názory uživatelů internetu na značky, produkty, služby a osoby až 5 let do minulosti.
O agentuře Newcast
Newcast je specializovaná digitální contentová agentura zaměřující se na brand content, live brand experiences a speciální media partnerships. V současné době funguje Newcast už ve více než 16 zemích v EU, USA, Latinské Americe a Asii a má své ústřední sídlo ve Velké Británii. Využívá mezinárodních zkušeností v oblasti práce s vlastními (owned) médii a staví je do klíčové pozice v rámci integrované komunikace.