První mobil pro vaše dítě? Ideálně ve věku 10 let

Dvě třetiny rodičů tvrdí, že dítě by mělo dostat svůj vlastní mobilní telefon se začátkem školní docházky či až na druhém stupni základní školy. Dříve než ve věku 6 let by svému dítěti pořídila mobil pouhá 4 % lidí. Vyplývá to z průzkumu portálu Ušetřeno.cz, kterého se v říjnu a listopadu 2016 zúčastnilo přes 1500 respondentů. (TZ)

Praha, 11. prosince 2016 – Rodiče nechtějí, aby jejich děti vlastnily mobilní telefony dříve než ve věku 6 let, tedy před zahájením školní docházky. Shoduje se na tom přes 93 % účastníků průzkumu srovnávacího portálu Ušetřeno.cz. Pouhá 4 % lidí by svěřila mobilní telefon dítěti už v předškolním věku, necelá 3 % dotázaných pak uvedla jinou odpověď. Odborníci s výsledky průzkumu vesměs souhlasí. Zároveň varují, že mobil v rukou nedostatečně vyzrálého dítěte může vést i k vážným sociálním problémům a psychologickým jizvám, které mohou člověka provázet do konce života. Jako ideální věk pro pořízení prvního mobilu experti uvádějí 8 až 10 let, dříve pouze pokud dítě prokazuje nadprůměrnou mentální a sociální vyspělost.

Podle průzkumu Ušetřeno.cz 26 % respondentů věří, že svůj první mobil by mělo dítě dostat při nástupu do první třídy základní školy. Úzce to souvisí s potřebou rodičů mít kontrolu, kde se dítě nachází a zda je pořádku. Nejvyšší počet lidí (38 %) soudí, že nejvhodnějším věkem je 8 až 10 let. Až na druhém stupni základní školy, tedy ve věku 11 až 15 let, by mobilní telefon svěřilo svým potomkům 20 % lidí a teprve až s občankou 9 % účastníků průzkumu.

„Dnešní děti sice ohromují starší generaci svojí schopností ovládat tablety už ve věku 3 let, někdy i dříve, ale hrát hry či sledovat pohádky není totéž, co telefonovat, tedy aktivně a vědomě komunikovat s člověkem na druhé straně linky. Rodiče si naštěstí tento rozdíl v drtivé většině případů uvědomují,” komentuje výsledky průzkumu Ondřej Nacke, expert na telekomunikace portálu Ušetřeno.cz.

„Správný věk pro pořízení prvního mobilu dítěti je přibližně 8 až 10 let. Je to však velmi individuální. Záleží na soudnosti dítěte a jeho schopnostech vnímat sociální vazby s okolím. Chlapci ve věku 6 až 8 let sice bývají při ovládání telefonu technicky o něco zručnější než děvčata, na druhou stranu dívky jsou v tomto věku době sociálně vyspělejší, a tedy zralejší pro aktivní telefonickou komunikaci. Chtějí-li mít rodiče jistotu, že jejich dítě plně pochopí principy a pravidla používání mobilního telefonu, doporučuji spíše vyčkat na pozdější věk než se unáhlit,“ dodává dětský psycholog PhDr. Petr Beroušek.

Raději tlačítkový než chytrý

Rodiče i děti při pořizování prvního mobilu často vedou spory, jaký typ telefonu, s jakými funkcemi a s jakým kreditem či paušálem zakoupit. Zkušenosti z praxe napovídají, že lepší je pořídit jednoduchý „hloupý telefon s omezeným voláním než řádově dražší smartphone s paušálem.

Obyčejný tlačítkový telefon svoji hlavní funkci možnosti rodičovské kontroly i kontaktu při nečekaných situacích bohatě splní. Jakékoliv pokročilé funkce u dětí na prvním stupni základních škol mohou snadno vést k sociálním i zdravotním rizikům, která by rodiče dítěte měli důkladně zvážit předtím, než mu první mobil skutečně svěří. Vhodné je poradit se s odborníkem nebo alespoň sdílet zkušenosti s dalšími rodiči v podobné situaci.

”Díky dceřině mobilu mám přehled, kde se právě nachází a zda je v pořádku. To ale platí ale v jasně dohodnutých dnech a situacích, když je to potřeba. Jinak trvám na tom, aby měla mobil vypnutý. Chci, aby se věnovala aktivnímu pohybu a komunikovala s ostatními dětmi, místo aby byla pořád ponořená do displeje telefonu. U mladší dcery nastavím stejná pravidla. Většina mých známých. kteří mají děti předškolního či školního věku, to dělá podobně, a zatím s tím mám velmi dobré zkušenosti,“ doporučuje Anna Nerglová (37) z Prahy, matka dvou dcer ve věku 6 a 8 let, kterou Ušetřeno.cz v rámci průzkumu oslovilo.

 

O společnosti:

Ušetřeno.cz je přední srovnávací portál pro ceny energií, telekomunikačních a finančních produktů a služeb na českém trhu. Všechny služby Ušetřeno.cz jsou dostupné zdarma online na internetových stránkách www.usetreno.cz. Pro zájemce o bližší informace je k dispozici call centrum s 80 vyškolenými operátory. Ušetřeno.cz působí na trhu od roku 2010. V současnosti má přibližně 130 zaměstnanců. Za dobu své existence využilo služeb Ušetřeno.cz přes 700 000 zákazníků.