Rostoucí počet zaměstnanců chce pracovat v centru města

Nejnovější průzkum společností JLL a Skanska realizovaný pod patronací asociace ABSL, která na českém trhu sdružuje poskytovatele sdílených podnikových služeb, dává zaznít názoru zaměstnanců na umístění, uspořádání a vybavení jejich kanceláří. Zároveň potvrzuje skutečnost, že kultivované pracovní prostředí pomáhá společnostem v boji o zaměstnance.

Atraktivita pracovního prostředí a vzdálenost bydliště od místa výkonu práce patří ke stále důležitějším aspektům při zvažování pracovní nabídky. Zaměstnanci upřednostňují společnosti, které nabízejí atraktivní kanceláře v příjemných a dobře dostupných lokalitách; téměř polovina respondentů dokonce ocení, když je sídlo firmy přímo v centru města. Centrálně umístěné kanceláře totiž zaměstnancům umožňují využívat celou škálu v okolí situovaných služeb a obvykle nevyžadují dlouhé dojíždění. Dle průzkumu jsou zaměstnanci ochotní dojíždět do práce maximálně 20-40 minut. S ideálním umístěním kanceláří dnes naštěstí můžou pomoci moderní technologie: „S využitím nástrojů geografických informačních systémů (GIS) dokážeme firmám pomoci najít optimální umístění pro jejich kanceláře. Na základě klientem poskytnutých adres zaměstnanců v GPS formátu můžeme vytipovat budovy, které jsou pro jeho zaměstnance co do dostupnosti nejvýhodnější,“ vysvětluje Petr Kareš, ředitel JLL.

„Poloha kanceláří, stejně jako jejich vybavení, může být často rozhodující v boji o zaměstnance, který aktuálně panuje napříč českým pracovním trhem, segment podnikových služeb nevyjímaje,“ říká Jonathan Appleton, ředitel ABSL, a dodává: „Náš sektor se ročně rozroste asi o 10 000 zaměstnanců, centra musí konkurovat zaměstnavatelům z populárních oborů, jako je IT, finance či obchod, a proto je pro ně názor zaměstnanců při vytváření pracoviště velmi důležitý. Jsem rád, že česká centra podnikových služeb se mohou chlubit skutečně prémiovým pracovním prostředím i podmínkami, což dokazuje celá řada nezávislých oborových ocenění pro naše členy, například společnosti BlueLink, Kiwi.com či SAP Services.“

Po čem zaměstnanci touží? Chtějí restauraci a Wi-Fi.
I když by se mohlo zdát, že internetové připojení by již dnes mělo být naprostým standardem, stále se objevuje na seznamu preferencí zaměstnanců na prvních místech, podobně jako dostupnost kantýny anebo restaurace. Oproti předchozímu průzkumu realizovanému před dvěma lety se do první trojice zaměstnaneckých priorit probojovala i zahrada. „Souvisí to s trendem, který přináší nastupující generace. Mladí dnes v průběhu dne rádi mění místo, odkud pracují, a zahrada či terasa je především v letních dnech vítaná změna. Zahrada nebo terasa navíc nabízí možnosti využití i po práci, například na grilování nebo oslavy,“ komentuje Petr Kareš s tím, že v celé řadě společností si zaměstnanci vytváří i malé bylinkové anebo zeleninové zahrádky.

TOP priority zaměstnanců z pohledu vybavení kancelářské budovy:

  • Kantýna nebo restaurace – 88 %
  • Bezplatné a kvalitní připojení Wi-Fi – 86 %
  • Zahrada, střešní zahrada anebo terasa – 71 %
  • Minimarket – 58 %
  • Sprchy – 51 %
  • Tělocvična/Fitness centrum – 50 %
  • Parkovací stojany na kolo – 36 %
  • Dětský koutek s hlídáním – 28 %

Zaměstnanci v průzkumu zmiňovali i další služby, například půjčovnu kol, prádelnu anebo půjčovnu elektrických automobilů.

„Vyšší požadavek na fitness nebo tělocvičnu v budově kanceláře nebo v její bezprostřední blízkosti odráží rostoucí zájem lidí o zdravý životní styl. Část zaměstnanců dnes ráda na cvičení využije obědovou pauzu, s čímž souvisí i častější požadavky na sprchy a šatny na pracovišti,“ vysvětluje Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu v JLL, a dodává: „Z tohoto důvodu asi nepřekvapí, že i když restauraci v blízkosti kancelářské budovy považuje za důležitou 88 % respondentů, jen 57 % zaměstnanců ji ke svému stravování využívá. Třetina zaměstnanců obědvá obvykle v kuchyňce v kanceláři, 8 % respondentů pak na terase.“

Velkoplošné kanceláře stále vedou, ale …
Pouhých 5 % respondentů dnes ještě pracuje v samostatných kancelářích. Takzvaný openspace tedy v moderních kancelářích zvítězil. Postupně se však transformuje, a to tak, že vedle standardních ploch s pracovními stoly zahrnuje i prostory určené k telefonování, relaxaci, schůzkám či spolupráci týmů. Takto pestré kanceláře nabízející širokou škálu alternativních prostor totiž lépe vyhovuje pracovním potřebám zaměstnanců z oboru podnikových služeb. Dle průzkumu zhruba 65 % pracovního času stráví činnostmi, které vyžadují koncentraci, 15 % času jim zabere jednání s kolegy z týmu, zhruba stejný čas (14 %) stráví spoluprací s kolegy, kteří sídlí v jiné lokalitě, a proto spolu musí komunikovat prostřednictvím technologií, a zbylý čas věnují operativě nejrůznějšího charakteru. Tento moderní typ openspacu dnes již využívá pětina zaměstnavatelů oboru a tendence je rostoucí.

„Konkrétní interiér je na každém nájemci, ale jakožto developer můžeme v mnoha ohledech pomoci. Například můžeme ovlivnit míru přirozeného osvětlení, tepelný komfort v budově, atraktivní společné prostory a prostředí kolem budovy,“ říká Alexandra Tomášková, Asset & Leasing Director Skanska Property s tím, že velkou roli začínají hrát i technologie: „Zaměstnanci moderních kanceláří se stále větší oblibou využívají aplikace, které integrují jednotlivé služby dostupné v budově a jejím okolí. Popularitu si získávají zejména u generace mileniálů, kteří v oboru podnikových služeb tvoří významné procento zaměstnanců. Proto tyto aplikace vyvíjíme pro každou nemovitost zvlášť.“

O průzkumu
Průzkum vychází z odpovědí více než 2 500 respondentů, kteří působí v centrech sdílených podnikových služeb v České republice. Odpovědi byly zajišťovány prostřednictvím online dotazníku do konce roku 2017.

O ABSL
ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb. Jde o segment, který představuje silný zdroj zaměstnanosti v České republice. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practises a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. Více informací naleznete na www.absl.cz.

O JLL

JLL je finanční a poradenská firma, která se zaměřuje na realitní služby a řízení investic. Zaměstnáváme více než 70 000 lidí ve více než 1 000 pobočkách v 80 zemích, které poskytují svým klientům konzultační služby na místní, regionální i globální úrovni. Naši schopnost reagovat na měnící se tržní podmínky a různorodé požadavky našich klientů garantují týmy realitních a investičních odborníků, jejichž expertíza se zakládá na detailní znalosti trhu, kvalitních tržních datech a kvalifikovaných odhadech. Naši zaměstnanci představují špičku svého oboru a na základě své odbornosti, vzájemné spolupráci a důvěře udržují se svými klienty dlouhodobé vztahy.

O Skanska Property Czech Republic
Skanska Property Czech Republic je developerská společnost, která působí na českém trhu komerčních nemovitostí již od roku 1997. Za tu dobu realizovala v Praze a Ostravě množství referenčních projektů, mezi nimiž je možné jmenovat budovu City Green Court, která je první administrativní budovou na českém trhu s certifikací LEED Platinum Core & Shell v kombinaci s LEED Platinum Commercial Interior. Další prvenství drží jejich budova Nordica v Ostravě, která jako první v ČR získala certifikát EU GreenBuilding za energeticjou úsporu.

Od konce roku 2015 je sídlem všech jednotek společnosti Skanska, operujících na českém trhu budova Corso Court v pražském Karlíně, která je jejich vlastním developerským projektem. V Karlíně Skanska začala rozvíjet své aktivity se záměrem využít karlínský potenciál a podpořit jedinečnou atmosféru. Kromě Karlína působí v Praze Skanska především na Smíchově, v Holešovicích a na Pankráci.

 

Reklamy