Češi vědí, na čem šetřit. Dovolené nebo oběda v restauraci se ale nevzdají

Praha, 12. dubna 2019 – Češi jsou velice spořivý národ. To potvrzuje nejnovější průzkum ING, podle kterého si pravidelně odkládá určité množství peněz 9 z 10 dotázaných. Nejvíce lidí se řadí mezi tzv. přemýšlivé spotřebitele. Nejčastěji jsou schopni ušetřit omezením nákupů nebo alespoň nakupovat ve slevách. Snižují také své výdaje za alkohol, koníčky nebo sladkosti. Neradi se však vzdávají dovolené, každý desátý Čech si na ni dokonce půjčuje. Neodepřou si ji nejčastěji mladí do 29 let.

Ohledně otázky, kde lze ušetřit, mají Češi jasno. Rozvážnějším nakupováním oblečení by své výdaje omezilo 60 % dotázaných, častěji ženy než muži. Téměř 70 % Čechů by omezilo hlavně stravování v restauracích a mimo domov, aby ušetřili. K doma připravené stravě se však při „utahování opasků“ uchýlí jen 11 % mužů a 18 % žen. Češi častěji šetří peníze nákupy v akcích. „Slevy vyhledává bezmála polovina žen a 34 % mužů. Co se ale skutečně vyplácí, je zamyslet se a zeptat se sám sebe: Vážně tuhle věc potřebuji? A potřebuji ji teď?“ doplňuje Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING. To také potvrzují čísla z průzkumu. Na otázku, co dělají, pokud se rozhodnou šetřit, nejvíce (43 %) Čechů odpovídá, že nekupují zbytečné věci, jako nadmíru oblečení, sladkosti, alkohol nebo cigarety. Výdaje za sport, kulturu a chození do společnosti si odepře 24 % účastníků průzkumu.

Dovolená je pro Čechy svatá

Podle 40 % respondentů by se dalo ušetřit také rozhodnutím pro žádnou anebo levnější dovolenou. Když však dojde na praktickou stránku věci, Češi nakonec volí jiné způsoby. „Odpustit si dovolenou nebo jen zvolit levnější variantu dokáže pouze 3,7 % z nich. Desetina Čechů, kteří si spoří na dovolenou, přiznává, že se zároveň kvůli dovolené ještě zadlužuje,“ dodává Radek Sedlář.

Na dovolenou spoří jen 5 % Čechů

Čísla z průzkumu dále odhalují, že na dovolenou šetří jen minimum Čechů, a pokud ano, činí tak v rámci spoření na ostatní věci nebo na ni peníze začnou odkládat zvlášť až v době, kdy ji plánují. 10 % populace si spoří na bydlení a rekonstrukci. Pouze necelých 5 % respondentů spoří pro své děti nebo rodiče. 10 % lidí si spoří na konkrétní věc jako automobil, pračka nebo notebook, takové střadatele najdete nejvíce opět mezi mladými do 29 let a lidmi bez maturity.

Spořílci vs. požitkáři

9 z 10 Čechů si spoří pravidelně. Důvody ke spoření nicméně většinou nejsou konkrétní – lidé si zkrátka šetří volné prostředky do rezervy, „co kdyby náhodou“. „Obzvláště mladí si pak odkládají, aby vše neutratili. Téměř polovina Čechů si uvědomuje význam finančního polštáře a spoří čistě na tzv. ‚horší časy‘. Nejčastěji se jedná o vysokoškolsky vzdělané a domácnosti s příjmy přes 40 tisíc měsíčně, nejméně často o ty se základním vzděláním,“ komentuje výsledky průzkumu Radek Sedlář z ING. Podle výsledků prosincového průzkumu ING Češi a spoření si lidé nejčastěji spoří 100 až 500 Kč měsíčně.

Nad svými příjmy a výdaji uvažuje přes 50 % dotázaných. Tito přemýšlíví spotřebitelé nejčastěji spadají do věkové kategorie do 30 let. Pravidelně si spoří až 96 % z nich, nijak výrazně se ale neomezují. Více než čtvrtina Čechů nerada utrácí a zvažuje každý svůj výdaj. Častěji než ostatní tvrdí, že nemají jak ušetřit, a spoří si ze všech nejméně. Polovinu z nich tvoří lidé s nízkými příjmy domácnosti (do 20 tisíc Kč). Pětina respondentů patří mezi tzv. dopřávače. Když něco chtějí a mají na to peníze, koupí si to. Pokud šetří, většinou tak, že o nákupu více přemýšlejí a nekupují zbytečnosti. Častěji sem patří ženy. Zřídkakdy mezi Čechy narazíte na tzv. požitkáře. Absolutně se neomezují jen 3 % lidí, a to ani za cenu půjčky. Častěji si vůbec nespoří.

Zpráva vychází ze studie, kterou pro banku ING zpracovala výzkumná společnost STEM/MARK na reprezentativním vzorku pěti set obyvatel České republiky dle pohlaví, věku, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště. Termín sběru dat: 27.– 31. 3. 2019

O ING

Skupina ING

ING je globální finanční instituce holandského původu se silnou evropskou základnou nabízející bankovní služby. Staví na zkušenostech, odborných znalostech a závazku nabízet vynikající služby a uspokojovat tak potřeby široké klientské základny zahrnující jednotlivce, rodiny, malé a střední podniky, korporace, instituce i vládní organizace. Cílem je podporovat lidi v tom, aby byli stále o krok napřed, v životě i podnikání.

ING Bank se svými více než 53 tisíci zaměstnanci nabízí služby pro zákazníky retailového i firemního bankovnictví ve více než 40 zemích světa. Silnou stránkou je dobře známá a silná značka s pozitivním vnímáním klientů v řadě zemí, silná finanční pozice, víceúrovňová distribuční strategie a mezinárodní síť. Udržitelnost a společenská odpovědnost je nedílnou součástí firemní strategie ING Bank, o čemž svědčí první příčka v kategorii Diversified Financials v indexu Dow Jones Sustainability, a dále zařazení do indexu FTS4Good a indexu Euronext Vigeo Europe 120.

ING získala ocenění Best Bank In The World 2017, které uděluje časopis Global Finance.

ING v České republice

ING v České republice aktuálně působí výhradně v oblasti bankovnictví a zaměstnává více než 250 lidí.

Historie banky ING v České republice sahá až do roku 1992. V průběhu let si zde vybudovala silnou pozici v oblasti korporátního bankovnictví a svou komplexní nabídkou bankovních produktů a služeb v současné době uspokojuje všechny bankovní potřeby významných českých i mezinárodních společností i finančních institucí.

V roce 2001 banka ING představila svůj první produkt pro fyzické osoby, spořicí účet ING Konto, a založila tak kategorii spořicích účtů na českém trhu. Rok poté rozšířila svoji nabídku o ING Podílové fondy, které nabízejí široké veřejnosti možnost vyššího zhodnocení úspor, a stala se tak specialistou na zhodnocování úspor pro fyzické osoby.

Společenská odpovědnost je klíčovou hodnotou firemní kultury banky; finanční produkty a služby nabízí srozumitelným a transparentním způsobem, aktivně působí v oblasti finančního vzdělávání a dlouhodobě strategicky spolupracuje s Nadací Terezy Maxové dětem, s aktivním zapojením firemních zaměstnanců.

 

Reklamy
Označeno tagem