Češi jsou národ čtenářů – u knihy hledají hlavně relax

Praha, 23. září 2019  – Kde se Češi nejlépe soustředí na čtení, v jakém čase knihu otevírají a kolik jich za rok přečtou? Hraje pro ně nějakou roli, zda kniha získala literární cenu? Na tyto otázky odpověděla anketa přírodní minerální vody Magnesia ve spojení s knižním oceněním Magnesia Litera. Výsledky knižní ankety mezi návštěvníky pražské pobočky knihkupectví Kosmas okomentovali také literární experti. 

Češi jsou národem čtenářů, což potvrzuje i anketa mezi návštěvníky knihkupectví.  Minimálně 5 knih ročně přečte 89 % respondentů. Více než polovina dotázaných dokonce zaškrtla dvojnásobné množství. V průměru přečtou oslovení necelých 23 knih za rok. Aktuálně má 94 % respondentů rozečtenou alespoň jednu knihu. „Poučení, odpočinek, zábava a možnost spoluprožití zajímavých lidských příběhů. Zatím žádné jiné médium nedokázalo do těch nejjemnějších zákoutí lidské mysli, do lidského jednání a přemýšlení, proniknout tak hluboko jako literatura. Výsledky mě proto nepřekvapily,“ komentuje čísla Pavel Mandys, předseda spolku Litera, který ceny Magnesia organizuje. 

Četba je relax i vzdělávání 

Na dotaz „Co pro vás znamená četba“ odpovědělo 43 % dotazovaných, že relax, odpočinek a uvolnění a 25 % pak radost a potěšení. Často se objevovala i odpověď, že četba je inspirací a odreagováním. Spojení čtení knih a silných emocí je vidět na 12 % odpovědí – v těch se objevilo, že četba je pro daného člověka všechno, hodně nebo celý jeho život. Vzdělání, rozvoj, poznání a informace v knihách hledá 29 % respondentů. „Zájem o knihy je stále velký, na to jak malý  stát jsme. Lidé měli a mají vždycky málo času, ale na knížku si ho najdou,“ připomíná Luděk Jelínek z Kosmasu. „Trendy se nemění, nejvíce se prodává oddechová literatura, hlavně detektivky, což dokládají i odpovědi v anketě – lidé hledají u knihy odpočinek mysli,“ dodává Jelínek. 

Češi se na čtení nejlépe soustředí doma a večer

Na otázku „Kde se nejlépe soustředí na čtení“, odpovědělo 82 % lidí, že doma. Nikoho asi nepřekvapí, že v klidném známém prostředí čte většina lidí nejraději, ve věkové skupině nad 45 let dokonce přes 90 % respondentů ankety. Možnost v MHD/ ve vlaku zaškrtlo 30 % osob. Při četbě venku se dobře soustředí každý pátý respondent ankety. 

Pokud jde o dobu ideální na čtení, je to buď večer (44 %) nebo lidé dobu v rámci dne neřeší (44 %). Preferenci ranního, dopoledního nebo odpoledního čtení uvedlo 10 a méně procent respondentů. 

Muži a ženy jako čtenáři

Pokud nás zajímají odlišnosti v četbě u mužů a žen, vidíme je třeba v soustředění na četbu venku – tam se dovede na čtení soustředit 22 % žen a jen 13 % mužů. Procenta u mužů a žen se liší také v množství rozečtených knih, kdy 5 a více knih najednou má rozečtených 18 % mužů oproti 8 % žen – ty ve třetině odpovědí uvedly, že rozečtenou mají aktuálně pouze jednu knihu. Zajímavý je kontrast s všeobecnou představou, že ženy častěji oproti mužům zvládají víc věcí najednou. Ve světě knih jsou to naopak muži, kteří mají rozečtených více příběhů najednou.

Jakou roli hraje pro čtenáře ocenění knihy?

Je pro Čechy důležité zda kniha získala ocenění Magnesia Litera? Podle Luďka Jelínka ano: „Z vlastní zkušenosti Magnesia Litera jednoznačně pomáhá. Po vyhlášení výsledků se prodej oceněných knih zvýší několikanásobně,“ říká knihkupec. V anketě téměř polovina lidí odpověděla, že pro ně Magnesia Litera hraje při nákupu knihy roli. Ocenění berou jako inspiraci při výběru knih pro sebe i pro své blízké. Organizátor Magnesie Litery Pavel Mandys vyšší prodej oceněných titulů potvrzuje: „Vzestup zájmu o oceněné a nominované knihy sledujeme už několik let v různých knihkupeckých žebříčcích, kde se vítězné tituly v jarních měsících opakovaně objevují na předních příčkách. Většina knih, které získaly titul kniha roku, se s více než deseti tisíci prodanými výtisky zařadila mezi bestsellery a zrovna loňský vítěz, kniha Erika Taberyho Opuštěná společnost, se dočkal rekordních prodejů – celkem 45 000 výtisků,“ dodává k tématu.

Právě snaha o podporu kultury a zaměření na kvalitní literaturu dovedla před 18 lety Magnesii k partnerství knižních cen Magnesia Litera. Přírodní hořčík, který minerální voda Magnesia obsahuje, pomáhá se soustředěním a snižuje míru únavy a vyčerpání.** Magnesia tak pomáhá nejen k zahnání žízně. 

*Anketa proběhla ve dnech 25. – 28. 6. 2019 v knihkupectví Kosmas Letná, celkem se jí zúčastnilo 342 osob, které zodpověděly písemně 6 otázek.

** Hořčík přispívá k normální činnosti nervové soustavy a k normální psychické činnosti. Hořčík přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

O minerální vodě Magnesia 

Magnesia je přírodní středně mineralizovaná voda se značným obsahem hořčíku a nízkým obsahem sodíku. Pramení ve Slavkovském lese a čerpá se zpřírodního zdroje zhloubky 100 metrů. Je vhodná na pravidelnou konzumaci bez omezení. K dostání je v přírodní neperlivé, jemně perlivé i perlivé variantě. Oblíbené jsou i ochucené varianty řady Magnesia Red svitaminy B. Více na www.magnesia.cz.  

O Mattoni 1873 

Značka Magnesia je součástí Mattoni 1873, největšího distributora nealkoholických nápojů ve střední Evropě, s kořeny sahajícími do roku 1873 a ke karlovarskému rodákovi Heinrichu Mattonimu. Současnou podobu získala skupina v 90.letech díky výrazným investicím italské rodiny Pasquale. Produkty vyváží do 19 zemí světa, vlastní zahraniční značky minerálních vod vRakousku, Maďarsku a Srbsku. V ČR, Slovensku, Maďarsku a Bulharsku je výhradním výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů a pochutin značek firmy PepsiCo. 

Reklamy