AT&T Hackathon 2019 – Technologie budoucnosti

Ve dnech 22.–23. 11. 2019 se v prostorách brněnského výstaviště konal již 4. ročník programátorského 24hodinového maratonu pod záštitou firmy AT&T Brno v rámci AT&T Aspire ve spolupráci s JA Czech. 15 týmů složených ze studentů SŠ a VŠ, vývojářů, kodérů a programátorských nadšenců čelilo výzvě vytvořit inovativní a funkční produkt na určená témata. Celkem 79 účastníků mělo přesně 24 hodin na to, aby přišli se skvělými nápady a řešením pro technologie budoucnosti. Jejich úkolem bylo také výsledný produkt poté prezentovat v anglickém jazyce před odbornou porotou, složenou ze zástupců partnerských firem. Během celého procesu programování byli soutěžním týmům k dispozici profesionálové z řad partnerů v roli mentorů. 

Právě spolupráci s mentory si soutěžící velmi pochvalovali:

„V rámci soutěže jsme měli k dispozici všechny součástky, které jsme si jen mohli přát, a byli nám ochotni poradit lidé, kteří se ve většině případů podíleli na jejich vývoji. Když nějaká velmi specifická součástka nebyla dostupná, vždy se našel mentor, který ji rád přinesl z domova,“ potvrdil Jan Černohorský, člen vítězného týmu.

Témata pro letošní ročník byla následující: 

Smart Village (chytrá vesnice) 

Smart Office (chytrá kancelář)

Smart Factory (inteligentní továrna)

Device, Grid & Infrastructure security (bezpečnost zařízení, inteligentní sítě a infrastruktury)

„Letošní ročník Hackathonu pořádaný v našem regionu potvrdil rostoucí zapálení mladých, talentovaných účastníků a jejich excelentní odborné znalosti. Většina týmů, které jsme na soutěži hodnotili ani vzdáleně nepřipomínaly studentskou skupinu, ale spíše dobře fungující dynamickou firmu, ve které každý člen zná svoji roli, odbornost a přesně ví na které části výsledného řešení pracovat. Výsledky letošního klání byly opět o několik úrovní výše než v předchozích letech, čemuž přispěla zejména dlouhodobá spolupráce a vedení k podnikatelskému myšlení ze strany JA Czech, ale také účast mnoho odborných partnerů, např. mobilní laboratoře FLEX (FabLab Experience). Představená řešení se v tomto roce blíží reálně použitelným produktům a porota je náležitě ocenila,“ uvedl Ladislav Venc, AT&T Czech Republic Country Manager. 

Vítězný tým s názvem „Pátek“ ve složení Jan Černohorský, Šimon Šustek, Vojtěch Káně, Adam Kadeřávek a Tomáš Kysela z Gymnázia J. S. Machara Brandýs nad Labem si odnesl výhru v hodnotě 4000 USD. Jejich cestu k výslednému produktu „Pátek Show Controller“ popsali následovně:

„Na to, co budeme vyrábět, jsme přesto, že jsme prováděli intenzivní bouři mozků už od čtvrtečního odpoledne, přišli až dvě hodiny po začátku soutěže. Náš plán byl vytvořit zařízení, které dokáže ovládat světla, přehrávat hudbu a mnoho dalšího, a to tak, aby ovládání zvládl každý. Ve webové aplikaci si uživatel napíše nebo vloží scénář např. divadelní hry a na místo technických poznámek jako „rozsvítit světlo” či „přehrát skladbu 7” si vloží interaktivní tlačítka. Při samotném představení poté může velmi jednoduše klikat na tlačítka vložená v textu,“ řekl Jan Černohorský z vítězného týmu „Pátek“.

Velmi pozitivní dojmy ze soutěžního klání vyjádřil i další členové vítězného týmu: 

„Celá soutěž byla skvěle zorganizovaná a jsem velmi rád, že jsem tam mohl být. Navzdory tomu, že jsem byl nejmladší účastník, jsem se tam cítil velmi vítaný a jako součást celé party. Velmi si cením úžasných rad skvělých mentorů, kteří zvládli skvěle poradit, ale i pobavit a dokreslit nepopsatelnou atmosféru celé soutěže. Atmosféra byla úplně skvělá, všichni jsme byli na jedné lodi a jako týmy jsme spolu spolupracovali,“ potvrdil Adam Kadeřávek.

„Dělali jsme věci, které baví mě a čtyři další lidi, a vytvořili produkt, který zaujme i z podnikatelského hlediska, dokáže jej použít i běžný smrtelník, a to vše ve velkém časovém tlaku. Navíc jsme měli k dispozici spoustu profesionálů i techniky, ke které se jinak dostaneme poměrně obtížně. Zažili jsme úžasnou atmosféru, a především potkali tým mentorů, kteří nebyli ani povýšenými autoritami, ani suchými marketingovými reprezentanty svých firem, ale tvořili vzájemně se doplňující tým, pomáhali a radili s čím mohli, a v neposlední řadě svým vtipkováním přenášeli dobrou náladu i na nás. S nimi bych na takovou akci příště jel, i kdyby se nehrálo o žádnou cenu,“ doplnil své kolegy Vojtěch Káně. 

Tým „Grep anebo nic“ z Masarykovy univerzity v Brně se umístil na 2. místě a získal finanční výhru ve výši 2000 USD. Tým s názvem „Ústřední topení“ reprezentující Střední průmyslovou školu Brno, Purkyňova, obsadil 3. místo a obdržel poukaz na 1000 USD. 

Přestože vyhrát může jen jeden, letošní ročník byl velmi vyrovnaný, co se týká výkonů soutěžících: 

„Obecně soutěžící věnovali pozornost řešení každodenních problémů z oblasti dopravy, bezpečnosti na síti, multimediální zábavě, ale též řešení společenských výzev směřujících do méně rozvinutých regionů (Smart Village – Chytrá vesnice). Vítězný tým získal ocenění za řešení, zajišťující sledování a hodnocení kvality pracovního prostředí (Office environment quality measurement). Několik dalších řešení využívalo prvky umělé inteligence a strojového učení, účastníci jsou skutečně výborně obeznámeni se současnými trendy na poli informačních technologií a své znalosti beze zbytku přenesli do produktových inovací, předpokládáme dlouhodobější spolupráci s jednotlivci, ale také další rozvoj některých nejúspěšnějších produktů,“ uvedl Ladislav Venc, AT&T Czech Republic Country Manager. 

Některé týmy se proto rozhodly na svém produktu v budoucích měsících dále zapracovat a stanou se tak součástí programu JA Studentská firma, který jim umožňuje vývoj produktu konzultovat s mentorem z partnerských firem a zúčastnit se v dubnu JA soutěžního Veletrhu, zasoutěžit si v určitých kategoriích a pokusit se probojovat až do Národního finále JA Studentská Firma Roku, odkud mohou postoupit a reprezentovat Českou republiku na Evropském kole, letos konaném v Portugalsku.  

Děkujeme všem nadšeným programátorům za jejich báječné nápady a budeme se těšit na další ročník!