Po novele telekomunikačního zákona se chystá změnit mobilního operátora téměř polovina Čechů

Praha, 18. května 2020 – Od začátku dubna platí novela Zákona o elektronických komunikacích, která změnila pravidla hry mezi mobilními operátory a jejich zákazníky ve prospěch druhých jmenovaných. Jak potvrdily výsledky aktuálního průzkumu mezi návštěvníky srovnávacího portálu Ušetřeno.cz, o novele ví 59 % Čechů. Nových pravidel zatím využilo ke změně operátora 14 % dotázaných, dalších 46 % změnu plánuje v následujícím půl roce. Přechod k jinému operátorovi se však neobejde bez komplikací, jak potvrdily dvě třetiny těch, kteří jej absolvovali. Největším oříškem bývá získání kódu OKU nutného pro přenos čísla. Znepokojivá je pak doba přenosu čísla, která v polovině případů trvá více než šest pracovních dnů oproti novelou stanoveným dvěma.

V reakci na podmínky, které novela zákona přinesla, uskutečnilo během dubna změnu operátora 14 % respondentů. Dalších 46 % tak hodlá učinit v následujících 6 měsících, z nichž dvě třetiny udávají jako důvod právě tuto novelu. „Reakce zákazníků na změnu legislativy odpovídá tomu, že jde o největší změnu ve prospěch spotřebitele od roku 2006, kdy byla zavedena přenositelnost mobilních čísel,“ říká Jan Mazák, specialista na telekomunikace z portálu Ušetřeno.cz

Největším úskalím změny operátora bylo podle 44 % dotázaných získat od předchozího operátora ověřovací kód OKU, který je nezbytný pro přenos čísla. Pro 35 % respondentů byla nejtvrdším oříškem domluva s novým operátorem na doručení a převzetí nové SIM karty. Pro pětinu dotázaných pak bylo nejsložitější zprovoznit novou SIM kartu, domluvit se s předchozím operátorem nebo až příliš dlouho čekat na přenesení čísla. 

Výsledky průzkumu také ukázaly, že celé dvě třetiny jeho účastníků, kteří změnili operátora, se potýkaly s nějakými komplikacemi. Vedle nejčastěji zmiňovaného složitého získání kódu OKU a neméně složitého doručení nové SIM karty uváděli respondenti celou řadu dalších potíží. Někteří z nich dokonce nemohli nějaký čas telefonovat, jelikož si před přenosem čísla nestihli převzít novou SIM kartu. Uváděny byly také technické problémy, nejčastěji v souvislosti s nefunkčním kódem OKU. Další respondenti si stěžovali na nepříjemné retenční nabídky „opouštěných“ operátorů. Menší část dotázaných od nich dokonce obdržela nepravdivé informace ohledně podmínek změny operátora. 

Naproti tomu pozitivně hodnotí respondenti (41 %) fakt, že namísto podání výpovědi předchozímu operátorovi a následné komunikace s novým nyní za zákazníka vše vyřešil pouze nový operátor. 36 % oslovených, kteří změnili operátora, zase kvituje, že nemuseli hradit pokutu za předčasně vypovězenou smlouvu. Tu mimochodem vypovědělo předčasně 71 % dotázaných. Pro téměř čtvrtinu respondentů měnících operátora bylo největší výhodou rychlejší přenesení čísla. 

Zatím se však o dramatickém zrychlení procesu změny operátora hovořit nedá. Novela stanovuje lhůtu pro přenos čísla z 10 na 2 pracovní dny. Výsledky průzkumu ukázaly, že skutečnost je velmi odlišná. 48 % respondentů uvedlo, že celý přechod – od předání žádosti novému operátorovi až po využívání jeho služeb v praxi – zabral více než 6 pracovních dnů. 17 % dotázaných změnilo operátora během 3 pracovních dnů, 13 % během 5 a 12 % během 6 dnů. U desetiny účastníků trval přechod k novému operátorovi 4 pracovní dny. „Zde jsou výsledky do určité míry ovlivněné koronavirovou krizí. Většina zákazníků si zjevně nechala zaslat novou SIM kartu kurýrem, operátoři tak mohli navrhnout pozdější datum přenosu, aby si zákazník stihl kartu včas převzít,” vysvětluje Jan Mazák.

Proces změny operátora za nových podmínek hodnotí ti, kteří ji podstoupili, víceméně kladně. 47 % těchto respondentů udává z pohledu náročnosti celého přestupu vysokou spokojenost. Naproti tomu 27 % bylo s procesem značně nespokojeno. 

Doplňující informace:

Odkud kam respondenti v dubnu přecházeli

23 % T-Mobile > Vodafone

19 % O2 > T-Mobile

16 % T-Mobile > virtuální operátoři 

13 % O2 > Vodafone

9 % O2 > virtuální operátoři 

8 % Vodafone > T-Mobile

5 % Vodafone > O2 

4 % Vodafone > virtuální operátoři 

3 % virtuální operátoři    > Vodafone 

Průzkum srovnávacího portálu Ušetřeno.cz byl proveden v období  23. 4. – 13. 5. 2020 na vzorku 408 respondentů starších 18 let z celé ČR.

Ušetřeno.cz je největší nezávislý online srovnávač poskytovatelů služeb pro domácnosti v ČR. Nabízí bezplatné srovnání produktů více než 100 společností z energetiky, telekomunikací, financí a pojištění. Současně zákazníkům pomáhá se sjednáváním smluv od začátku až do konce. Společnost Ušetřeno.cz působí na trhu od roku 2010 a jejích služeb dosud využilo přes 4,2 milionu klientů. Ti s různými dodavateli uzavřeli přes 159 tisíc smluv a změnou dodavatele energií ušetřili bezmála 320 milionů korun. Portál Ušetřeno.cz přináší ve svém online Magazínu novinky z různých oborů a také užitečné tipy, jak snížit rodinné výdaje. Nově jej doplňuje Rádce, který čtenářům nabízí odpovědi na nejrůznější otázky praktického života. Ušetřeno.cz je také od října 2019 partnerem Světlušky, charitativního projektu na pomoc nevidomým a slabozrakým.