Komunitní mapy jako účinná zbraň v boji proti covid-19

Během jarních měsíců tohoto roku byla většina zemí zasažena pandemií koronaviru SARS-CoV-2. V řadě států lidé spojili své síly a velmi rychle tak spatřila světlo světa spousta užitečných nástrojů pro boj s tímto neviditelným nepřítelem. Mezi nimi mapa Dáme Roušky, která propojila drobné i velkokapacitní producenty roušek s těmi, jimž se jich zoufale nedostávalo. Přehledná webová aplikace postavená na platformě českého start-upu Mapotic patřila k těm nápadům, které se brzy po svém vzniku prosadily i za hranicemi.

Uživatelsky přívětivá technologie ve správných rukách
V prvních dnech po vypuknutí epidemie covid-19 bylo nejen stěžejní před šířením viru ochránit lékaře, členy IZS a všechny ostatní, kteří bojovali v první linii, ale také zprostředkovat provizorní ochranu co největšímu počtu obyvatel. Myšlenka na zřízení centralizovaného prostoru, který by umožňoval rychlé propojení výrobců ochranných pomůcek s těmi, kteří je nutně potřebovali, vznikla spoluprací IT dobrovolníků ze skupiny Česko.Digital se start-upem Mapotic.

Klíčovým faktorem této služby byla platforma pro rychlou registraci uživatelů a možnost editace aktuálního stavu nabídek pomoci, respektive poptávky po ní. Zatímco jiné nástroje vznikaly týdny či měsíce, Mapotic nabídl autorům nápadu Dáme Roušky hotové řešení. Již záhy po spuštění začaly v mapě přibývat nová místa, kde kromě výrobců a příjemců ochranných prostředků bylo možno nalézt další důležité kontakty: sběrná a distribuční centra, opraváře šicích strojů, tiskaře 3D pomůcek a mnohé další poskytovatele pomoci.

Mediální zájem pomohl expanzi do zahraničí

Originální nápad, s nímž přišel tým Česko.Digital, ve spojení s inovativní mapovou službou od Mapotic přinesl příležitost pro ideální synergii. Robustní infrastruktura dimenzovaná pro provoz takto rozsáhlé a dynamicky se rozvíjející databáze zajistila stabilitu. Návštěvnost 100 tisíc již druhý den po svém spuštění byl jedním z důležitých milníků příběhu, který inspiroval i za hranicemi České republiky.

Nápadu si brzy povšimnuli čeští novináři; tím spíš, když mapa byla oficiálně doporučována i ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu a agentury CzechInvest. Články o Dáme Roušky se postupně objevily na webu rádia Frekvence 1, na zpravodajských serverech Czechcrunch, Forbes, Ihned, Novinky, iRozhlas, Lupa, Roklen24 a dalších.

K českým médiím se záhy přidala i ta zahraniční: o Dáme Roušky napsal francouzský list Liberation, britský The Guardian, portugalský Observador, rumunská Libertatea, belgický The Brussels Times či americké Politico.

Virálně proti viru

Rychlé rozšíření původní myšlenky autorů projektu z Česko.Digital – Martina Hassmana, Jana Tlapáka a Annamarii Sedlákové – do zahraničí bylo možné díky velké flexibilitě platformy od start-upu Mapotic. Ten během koronavirové krize zpřístupnil veškeré své služby zdarma a prakticky stál u zrodu mezinárodního komunikačního kanálu, kde sdílely zkušenosti týmy z Evropy, Ameriky i Austrálie. V dubnu odstartovali svůj projekt “Maske Für Dich” Němci, brzy poté je následovaly skupiny dobrovolníků z Brazílie (“Mascara para Todos”), Itálie (“MascheriAMO”), Španělska (“Mascarillas para todos”), Austrálie (“Masks for aussies”), Chorvatska (“Nabavi Masku”) či Polska (“Maska Polka”). Další zahraniční klony české předlohy Dáme Roušky vznikly živelně i ve Velké Británii, v Severní Makedonii, Mexiku a v Moldávii.

“Těší nás, že Mapotic přispěl dobré věci a pomohl s distribucí roušek, kterých se jen v Česku ušilo odhadem až 1,8 milionu,” říká šéf firmy Ivo Gajdorus. “V zahraničí sice tato čísla nejsou tak vysoká jako v ČR, ale to je dáno odlišnými opatřeními zahraničních epidemiologů, doporučením jednotlivých vlád a také místními společenskými konvencemi. V každém případě poslední měsíce ukázaly, že náš nástroj ve správných rukách může zafungovat prakticky při všech příštích humanitárních krizích a přírodních katastrofách,” dodává Gajdorus.

Na úplný závěr doplňme, že mapy typu Dáme Roušky vznikly ve 12 zemích a během dvou měsíců provozu zaznamenaly téměř 3 miliony zhlédnutí. Do projektů se aktivně zapojilo přibližně 11 400 uživatelů, kteří do map zanesli celkem 5 235 míst souvisejících s distribucí roušek.

O Mapoticu

Výhodou řešení od Mapotic je možnost přizpůsobit klíčové parametry konkrétní mapy danému státu, jeho specifikům, zvláštnostem, kulturním vzorcům či legislativním podmínkám. Registrovaní uživatelé webu tak mohou snadno do map přidávat nová místa, upravovat jejich aktuální kapacitu, hodnotit je nebo editovat informace sem vložené.

www.mapotic.com