Průzkum Randstad: Lepší práci najdete nejlépe na pracovních portálech a na základě osobních kontaktů a doporučení

Praha, 21. července 2020 – Nové zaměstnání si Češi stále nejčastěji hledají na pracovních portálech a na základě osobních kontaktů a doporučení. Ve srovnání s loňským rokem vzrostl při hledání pracovních nabídek význam kariérních stránek konkrétních zaměstnavatelů, které nyní představují třetí nejdůležitější zdroj informací o kariérních příležitostech. Vyplývá to z výsledků letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který zrealizovala personálně poradenská společnost Randstad.

Pracovní portály jsou mezi kandidáty stabilně nejpopulárnějším kanálem pro hledání práce a po mírném poklesu jejich využívání v loňském roce jejich význam opět roste. Novou práci na nich hledá 44 % respondentů průzkumu, což je o 9 procentních bodů více než v roce 2019. Druhý nejčastější způsob hledání práce je prostřednictvím osobních kontaktů a doporučení. Nového zaměstnavatele tímto způsobem hledá 39 % kandidátů. Významnou roli při hledání práce dále hrají firemní kariérní stránky jednotlivých zaměstnavatelů. Práci si na nich vyhledává 23 % respondentů průzkumu, což je o 7 procentních bodů více než v předchozím roce. „Každoročně změní práci zhruba pětina zaměstnanců. Firmy, které aktivně budují svou značku zaměstnavatele a pečlivě spravují své kariérní stránky, mají při náboru nových kolegů výhodu. Uchazeči totiž často cíleně hledají práci přímo na jejich webu, a firmy tak ušetří nemalé prostředky za drahou inzerci volných pracovních pozic,“ říká Jacek Kowalak, generální ředitel společnosti Randstad, a dodává: „To je aktuální obzvláště nyní, kdy řada firem najíždí na úspornější systém a hlídá své náklady – a zároveň očekáváme větší počet volných uchazečů na trhu práce.“

Rostoucí počet Čechů si hledá práci i pomocí vyhledávače Google (18 % v roce 2020 vs. 11 % v roce 2019) nebo ve spolupráci s profesionálními recruitery (16 % v roce 2020 vs. 14 % v roce 2019). Na sociálních sítích, zejména na Facebooku (91 %), si novou práci hledá 14 % respondentů, 13 % pak s pomocí úřadů práce. Asi nejméně využívají Češi při hledání práce Seznam.cz (10 %), profesní sociální síť LinkedIn (6 % v roce 2020 vs. 2 % v roce 2019) a pracovní veletrhy (4 %).

„S rostoucí nezaměstnaností na podzim očekáváme vyšší počet lidí, kteří budou aktivně hledat práci a to  – možná paradoxně – spíše středně kvalifikovaných než těch, kteří vykonávají základní manuální profese. Už v první vlně redukcí firmy všeobecně sahaly spíše do oddělení administrativy, HR, či marketingu, v podzimní vlně se zřejmě přidají i lidé z výrobních firem. Klíčová bude pro firmy flexibilita co do rychlosti náboru, délky a typu kontraktu i jednoduchosti jeho ukončení,“ upozorňuje Jacek Kowalak.

Průzkum zaměstnaneckých preferencí Randstad Employer Brand Research, který globálně probíhá již 20 let, zkoumá atraktivitu největších zaměstnavatelů v jednotlivých zemích a také aspekty, dle kterých se uchazeči rozhodují při výběru zaměstnavatele. Letošního dvacátého ročníku se zúčastnilo více než 200 000 respondentů ve 33 zemích a 6136 zkoumaných firem (pokrývá více než 75 % světové ekonomiky). V České republice se průzkum uskutečnil potřetí, a to na vzorku 4 724 respondentů, kteří hodnotili atraktivitu 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru. 

O průzkumu Randstad Employer Brand Research:

Nezávislý průzkum zpracovává pro Randstad společnost TNS Kantar na základě vlastní vyvinuté metodiky. Je založený na vnímání obecné populace v dané zemi. Průzkum zkoumá úroveň atraktivnosti zaměstnavatele u 150 největších zaměstnavatelů z privátního sektoru v zemi, které zná alespoň 10 % populace. Letošní ročník je 20. v řadě a zahrnuje 6 162 firem a více než 200 000 respondentů ve 33 zemích. V České republice se průzkum uskutečnil po třetí a to na vzorku 4 724 respondentů. Reprezentativní vzorek respondentů zahrnuje zaměstnané (64 %) a nezaměstnané (4 %) osoby, studenty (11 %), OSVČ/podnikatele (6 %), ženy/muži v domácnosti (7 %) ve věku 18 až 65 let, přičemž věková skupina 25 – 44 let je navýšena oproti ostatním skupinám. Dotazování prostřednictvím online dotazníku proběhlo mezi 18. prosincem 2019 – 23. lednem 2020.

O společnosti Randstad

Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb a specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporujeme lidi a společnosti v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věříme, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií. Naše portfolio služeb zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR. V roce 2019 jsme pomohli více než dvěma milionům uchazečů najít smysluplné zaměstnání u našich 280 000 klientů. Dále jsme vyškolili více než 350 000 lidí. Randstad je aktivní ve 38 zemích a v téměř polovině z nich patří mezi top 3 společnosti působící v oboru. V roce 2019 měl Randstad v průměru 38 280 vlastních zaměstnanců a vygeneroval příjmy v hodnotě 23,7 miliard eur. Randstad N.V. byl založen v roce 1960, se sídlem v Diemen (Nizozemí) a je kótován na NYSE Euronext Amsterdam. Pro více informací navštivte www.randstad.com.

Randstad je dvojka na českém trhu, v České republice má 170 konzultantů a poskytuje služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání lidí na stálé úvazky klientům prostřednictvím 20 pracovišť. Více informací na www.randstad.cz.