Téměř polovina Čechů změnila kvůli pandemii své dovolenkové plány

Desetina říká, že na plánovanou dovolenou teď nemá peníze

Praha, 12. 8. 2020 – Téměř polovina Čechů (45 %) musela kvůli koronavirové pandemii přehodnotit své plány na letošní letní dovolenou. Je to poměrně vysoké číslo, pokud si uvědomíme, že dalších 39 % nemělo ani před pandemií v plánu nikam cestovat. Jak ukázal průzkum banky ING, pouze 16 % dotázaných letos podnikne dovolenou tak, jak si ji naplánovali, samozřejmě při respektování různých hygienických a bezpečnostních opatření.

Nejčastějším důvodem pro změnu dovolenkových plánů Čechů byla obava z cesty do konkrétní destinace nebo z podmínek na místě (29 %). Desetina (10 %) dotázaných uvedla, že kvůli pandemii má méně peněz, a nemůže si tak zamýšlený pobyt dovolit. Zbylých 6 % dotázaných na plánovanou dovolenou vyrazí, ale s výraznými omezeními.

Když původní plán nevyšel, třetina Čechů se rozhodla nikam nejet, dvě třetiny zvolily alternativní variantu. Nejčastěji v tuzemsku (51 % dotázaných), někam do zahraničí vyráží 8 % lidí. Pokud byl důvodem pro změnu plánů nedostatek financí, polovina takových se rozhodla nejet letos nikam. Více než třetina (38 %) těch, kteří bojovali s nedostatkem peněz, našla levnější alternativu v Česku, 5 % v zahraničí.

Je důležité mít finanční rezervu a vedle nenadálých životních situací je právě dovolená další příjemnou motivací, proč spořit. I z nižších částek, které si budete každý měsíc pravidelně ukládat, si můžete uspořit na pěknou dovolenou, třeba v Česku. A každý z nás potřebuje občas načerpat sílu,“ říká Radek Sedlář, ředitel Retailové sekce banky ING ČR.

Letošní dovolená bude jiná

Ještě v polovině července čtvrtina (24 %) Čechů nevěděla, kam vlastně letos vyrazí. Celkem 17 % počítá, že peníze za letošní dovolenou ušetří, protože nikam nepojedou. Dalších 16 % ušetří volbou levnější destinace. Uspořené peníze si 17 % dotázaných užije cestováním v příštím roce, dalších 14 % věří, že za ně budou cestovat ještě během tohoto léta, případně do konce roku (7 %). Necelá třetina dotázaných (29 %) utratí peníze za běžné výdaje či pokrytí dluhů. Více než čtvrtina (26 %) dá peníze na spoření, zatím bez konkrétního účelu.

Nutnost si kvalitně odpočinout potvrzuje i psycholožka Martina Viewegová: „Dovolená je rozhodně důležitá součást života a nezbytná prevence syndromu vyhoření.  Je vhodné umět si dopřát nějakou formu odpočinku každý den, pomůže i pět minut relaxace a pohled z okna, nicméně na „vypnutí hlavy“ je potřeba delší čas. Není nutné za dovolenou utratit velkou částku, pro někoho dokonce ani opustit domov. Důležité je, aby si člověk opravdu odpočinul a nabral síly. Je důležité vědět, zda potřebujeme k nejlepšímu odpočinku přírodu, moře, vodu, lidi nebo naopak samotu. V dnešní době, navzdory opatřením, není problém ani s malými výdaji vytouženou dovolenou prožít. 

Život by ale neměl být o přežívání od dovolené k dovolené. Naučme se „hrát si na turisty“ ve svém městě i v průběhu pracovních měsíců. Dopřávejme si drobné změny, abychom měli pocit, že je náš život pestrý a zajímavý i bez dovolené (navíc u toho protrénujeme mozek, což se nám v budoucnu vrátí). Naučme se hospodařit s penězi tak, že si budeme dávat na stranu část na „dovolenou“, kdy menší část utratíme v každodenním režimu za ony „mentální dovolené“, a tu větší naspoříme na tu opravdovou, delší dovolenou někde dál od našich všedních dní. 

O ING Bank:

Skupina ING 

ING je globální finanční instituce holandského původu se silnou evropskou základnou nabízející bankovní služby. Staví na zkušenostech, odborných znalostech a závazku nabízet vynikající služby a uspokojovat tak potřeby široké klientské základny zahrnující jednotlivce, rodiny, malé a střední podniky, korporace, instituce i vládní organizace. Cílem je podporovat lidi v tom, aby byli stále o krok napřed, v životě i podnikání. 

ING Bank se svými více než 53 tisíci zaměstnanci nabízí služby pro zákazníky retailového i firemního bankovnictví ve více než 40 zemích světa. Silnou stránkou je dobře známá a silná značka s pozitivním vnímáním klientů v řadě zemí, silná finanční pozice, víceúrovňová distribuční strategie a mezinárodní síť. Udržitelnost a společenská odpovědnost je nedílnou součástí firemní strategie ING Bank, o čemž svědčí první příčka v kategorii Diversified Financials v indexu Dow Jones Sustainability a dále zařazení do indexu FTS4Good a indexu Euronext Vigeo Europe 120.

ING v České republice

ING v České republice aktuálně působí výhradně v oblasti bankovnictví a zaměstnává více než 350 lidí.

Historie ING v České republice sahá až do roku 1992. V průběhu let si zde vybudovala silnou pozici v oblasti korporátního bankovnictví a svou komplexní nabídkou bankovních produktů a služeb v současné době uspokojuje všechny bankovní potřeby významných českých i mezinárodních společností i finančních institucí. 

V roce 2001 ING Bank představila svůj první produkt pro fyzické osoby, spořicí účet ING Konto, a založila tak kategorii spořicích účtů na českém trhu. Rok poté rozšířila svoji nabídku o ING Podílové fondy, které nabízejí široké veřejnosti možnost vyššího zhodnocení úspor, a stala se tak specialistou na zhodnocování úspor pro fyzické osoby.

Společenská odpovědnost je klíčovou hodnotou firemní kultury banky; finanční produkty a služby nabízí srozumitelným a transparentním způsobem, aktivně působí v oblasti finančního vzdělávání a dlouhodobě strategicky spolupracuje s Nadací Terezy Maxové dětem, s aktivním zapojením firemních zaměstnanců.