Koronavirus zbořil historický rekord v objemu přenesených dat

Brno, 14. října 2020 – Češi vzali během první vlny koronaviru internet útokem. 21. března padl historický rekord objemu přenesených dat v rámci sítě netbox, sledovanost IPTV Kuki pak v průběhu jara vzrostla o čtvrtinu. Rekordně posílily především zpravodajské kanály. Online videopůjčovnám vládl Quentin Tarantino, dětští diváci pak sledovali především animované filmy. Podzim pak pro změnu patřil oblíbeným seriálům z přelomu tisíciletí. Vyplývá to ze statistik dozorového centra poskytovatele internetu netbox a české IPTV Kuki. 

Třetí březnová sobota byla pro netbox historickým dnem. Padl totiž dosavadní rekord v objemu přenesených dat. Jen skrz naše sítě tehdy teklo v průměru 80 gigabitů dat každou sekundu,“ komentuje poptávku Čechů po online službách Michal Rašovský, ředitel infrastruktury ve společnosti netbox. Zářijový denní průměr se přitom pohyboval mezi 45 a 50 Gb/s, říjnová čísla však budou těm březnovým dle předpokladů konkurovat. 

Rekordní z pohledu využívání internetu v domácnostech však nebyl pouze konec března, ale celý přelom jara a léta. V období od března do května společnost zaznamenala exponenciální nárůst spotřeby dat. Masivní toky dat analytici připisují vyhlášení nouzového stavu, jenž trval od 12. března do 17. května. „Spotřeba významně rostla napříč celým segmentem klientů, našlo se však i několik „superuživatelů“, kteří během špičky přenášeli až stovky Mb/s. Díky investicím do vlastní robustní optické sítě, při jejímž budování zohledňujeme lokální specifika, jsme i rapidní nárůst datové poptávky zvládli bez problémů. Ověřili jsme si, že jsme připraveni do budoucna i na mnohem vyšší zájem o data,“ dodává Michal Rašovský.

VoIP služby pod útokem

Nucený přesun firem i jednotlivců do online prostředí však zaujal i kyberzločince. Ti vycítili novou příležitost, kdy byla řada firem během krátké doby donucena přejít na režim home office. „Ze statistik našeho dozorového centra vyplývá, že kyberútokům dominovaly především pokusy o napadení služeb sloužících k videohovorům jako Skype nebo Teams. Hackeři se snažili využít toho, že domácí sítě zaměstnanců mají zpravidla menší zabezpečení než firemní sítě v kancelářích,“ komentuje Michal Rašovský. 

Televize nad zlato 

Vzhledem k tomu, jak byli Češi nuceni trávit více času doma, znatelně vzrostl zájem o služby IPTV – tj. televize přes internet. Sledovanost internetové televize Kuki například v průběhu první vlny koronaviru vzrostla v průměru o 20 až 30 %. Čechy zajímalo především zpravodajství a publicistické pořady, naopak sportovní pořady zaznamenaly, vzhledem k útlumu sportovních aktivit, výrazný pokles. 

Omezení výuky ve školách také způsobilo velký boom sledovanosti pořadů pro nejmenší diváky. Významně rostlo i sledovaní seriálů a programů ze záznamu. Nejsledovanějším seriálem doby koronavirové se stala Doktorka Plyšáková následovaná Prasátkem Peppou a sérií Jake a piráti ze Země Nezemě. Filmoví fanoušci pak v online videotéce volili především hollywoodské blockbustery jako Tenkrát v Hollywoodu, Rambo: Poslední krev nebo Braven. Bez povšimnutí nezůstala ani česká tvorba posledních let (Špindl, Poslední aristokratka), dětskému publiku pro změnu kralovaly zahraniční animované snímky jako Emoji ve filmu či Příběh koček. 

S druhou vlnou koronaviru se však divácké návyky Čechů proměnily. Na přelomu září a října je totiž, zdá se, zasáhla vlna nostalgie. U diváků nejvíce bodovaly pořady jako Gilmorova děvčata, Divoký anděl nebo Simpsonovi. Silnou pozici si drží i aktuální seriálový hit Slunečná nebo nová minisérie z dílny ČT Herec.

O společnosti 

Značka netbox vznikla v roce 1998 jako dodavatel výpočetní a kancelářské techniky. Postupně vstoupila na trh poskytovatelů internetu, mobilních a televizních služeb. Dnes netbox nabízí kvalitní připojení k vysokorychlostnímu optickému internetu a digitální TV vysílání prostřednictvím služby Kuki. V Brně nyní nabízí rychlost připojení až 1 200 Mb/s.

Netbox zůstává ryze českou firmou, která si dává záležet především na jedinečném osobním přístupu ke stávajícím i potenciálním zákazníkům. Hlavní zážitkové zákaznické centrum netboxu sídlí v srdci Brna na náměstí Svobody 18.

Web ǀ Facebook ǀ Twitter ǀ Instagram