Brit nabádá k odpovědnému chovatelství

Společnost Vafo Praha, výrobce krmiv a doplňků pro domácí mazlíčky značky Brit, zahájila kampaň Perfektní páníček. Jejím cílem je osvěta lidí, kteří o pořízení zvířecího parťáka uvažují a především – prevence zaplňování útulků psy a kočkami, jejichž majitelé neodhadli potřeby a náročnost jejich chovu. Zjednodušeně, Brit říká: „Pomůžeme všem zájemcům být perfektními páníčky“.

V České republice má podle průzkumu GFK doma nějakého zvířecího miláčka více než polovina domácností. Necelá polovina, tedy zhruba dva miliony domácností, vlastní alespoň jednoho psa, necelých jeden a půl milionu pak kočku. Letošní ekonomicko-společenská situace v prodeji malých savců odhalila, že v krizovém období tíhnou lidé ke zvířatům víc než kdy jindy. A to se následně projevuje i na kapacitách útulků. V těch se aktuálně nachází na 5 tisíc opuštěných psů a 4,5 tisíce bezprizorních koček. 

Kampaň značky Brit proto upozorňuje na přecenění vlastních sil a schopností se o pořízené zvíře postarat. Klade důraz na nutnou míru odpovědnosti a finančního zázemí. Web projektu perfektnipanicek.cz obsahuje ucelené informace o pořízení domácího mazlíčka. Zároveň je propojen s katalogem plemen psů i koček a současně s neméně důležitou poradnou s odborníky. Právě kvůli jarní vlně adopcí a pořizování si mazlíčků je na webu i sekce „Nevím si rady“ obsahující možnosti, co vše lze dělat pro nápravu konkrétních problémů. Odložení do útulku je opravdu tím posledním možným řešením. 

Chov psů a koček s sebou nese nejen duševní, ale i zdravotní benefity, třeba v podobě snížení hladiny stresu, cholesterolu i krevního tlaku. Domácí mazlíčci jsou skvělou příležitostí pro venkovní i pohybové aktivity, a navíc pomáhají socializaci. „Skutečně jsou pravými přáteli pro dobré i zlé časy a každý kompromis svému pánovi dostatečně vykompenzují. I proto bychom si dopředu měli být jistí, že je nezklameme,“ shrnuje nehmatatelný, ale největší benefit přátelství domácího mazlíčka Martin Šámal, Head of Marketing společnosti Vafo Praha. A dodává, že Brit chce kampaní přispět k odpovědnému chovu zvířecích parťáků.

Život domácího mazlíčka v číslech

Data z průzkumu NEUBERT marketing & Company ukazují, že na 59 % domácností, jenž domácího mazlíčka nemají, přemýšlí o jeho pořízení (respektive 71 % z nich zvažuje psa, 24 % kočku a 5 % kočku i psa). Jen 80 % z nich ale už zvířátko mělo, proto mohou mít neúplné představy o časové, či finanční náročnosti této péče. 

Samostatnou kapitolou jsou předpokládané a reálné náklady péči o zvířátko. Z respondentů 12 % uvedlo, že u psa počítá s měsíčními náklady 2 000 Kč a víc. Dalších 77 % z dotazových předpokládá pravidelný výdej v rozmezí 500 až 2 000 korun. Celých 11 % respondentů ale uvedlo částku do 500 Kč. Ve skutečnosti ale péče o psa na průměrných 500 korunách měsíčně začíná (v závislosti na jeho velikosti, stáří, zdravotním stavu a potřebách). Pokud sečteme cenu krmiva, očkování, antiparazitního obojku, odčervení a poplatku za psa, vyjde na necelých 6 tisíc korun ročně. Nepočítáme však s péčí o vzhled, hračkami, pamlsky, nebo nenadálou veterinární péčí, která může v kritické situaci vyjít od stokorun do vyšších desítek tisíc korun. Nemluvě o péči o psí seniory, u kterých jsou jednou do roka vhodné veterinární kontroly. 

U zájemců o kočičího přítele jsou představy a jejich poměr s realitou podobné. Pokud započítáme krmivo, stelivo, očkování, odčervení a antiparazitní péči, činí náklady podle plemena, stáří, zdraví a životního stylu kočičky v průměru mezi 400 a 600 korunami měsíčně. Celých 8 % respondentů počítá s náklady nulovými. Chystají se tak zřejmě chovat kočku venku u domu, ale i tento způsob něco stojí. 26 % se pak chystá investovat do 500 korun a 66 % dotázaných se připravuje na investici do života zvířátka od 500 do řádových tisíců korun. I kočky ve vyšším věku by měly být v pravidelné veterinární péči, a i u nich hrozí nenadálý zdravotní problém či úraz, který může řešit zákrok v řádu stovek, ale i tisíců korun. A to hovoříme jen o finanční nákladnosti chovu psa nebo kočky. Obzvláště u psa jde o pravidelnou časovou investici, protože domácí mazlíček bude po celý život na člověku záviset.

Co by měl perfektní páníček vědět

Podle průzkumu nemá 76 % zájemců o chov v plánu pořídit si zvíře s průkazem původu. Respektive tolik z oslovených kandidátů na páníčka psa (68 %), nebo kočky (84 %) přemýšlí o pořízení nečistokrevného zvířete. Snahou o pořízení konkrétního plemene lidově řečeno „bez papírů“ tak chovatel směřuje k tomu, že podpoří nehumánní zacházení se zvířaty v množírnách, ale zvyšuje tím i riziko, že zvíře bude nemocné nebo nebude povahou odpovídat charakterovým náležitostem rasy. 

Psi s poruchami chování a neodpovídající veterinární péčí jsou prokazatelně vystaveni většímu riziku odložení. A stejně tak adoptovaní psi z útulku, psi chovaní v klecích, pořízení ve věku vyšším než 6 měsíců a ti, kterým se do té doby nedostalo řádného výcviku. Nového majitele v takových případech mnohdy překvapí finanční i časová náročnost péče a rozhodne se zvířete zbavit. Tito psi jsou vhodní pro zkušené chovatele a je potřeba počítat s náklady na konzultace s odborníky na jejich chování. Ani povaha psa či kočky často nemusí být rozhodující. Mezi nejčastější důvody odložení psa patří zákaz chovu ze strany domácího, podcenění množství zvířat v domácnosti, zvýšené náklady na péči, osobní problémy majitele domácího mazlíčka, nevyhovující podmínky a neschopnost udat novorozená mláďata. To všechno jsou témata k diskusi ještě před pořízením zvířátka.

Pomoc potřebným zvířatům, edukace, ale i pomoc lidem a kynologům

Společnost Vafo Praha od roku 2019 pořádá besedy pro základní školy s názvem Mít tak pejska. Jedná se o de facto jediný projekt svého druhu věnující se prevenci odložení zvířete. Cílem je informačně zasáhnout děti a jejich rodiče. „Edukativní besedy mají velký ohlas a pozitivně na ně reagují i pedagogové. To nám potvrdilo, že ve společnosti jde o důležité téma a chceme jej dále šířit,“ řekl Marek Vraný ze spolupracujícího sdružení Kroužky o.p.s. Materiály ze školních besed jsou ke stažení na webu perfektnipanicek.cz hlavně pro rodiče, kteří chtějí k pořízení mazlíčka přistoupit odpovědně. A právě na školní aktivity navazuje kampaň Perfektní páníček s jasným sdělením.

Producent krmiv Brit má s odloženými zvířaty zkušenost prostřednictvím své pomoci psím a kočičím útulkům. „Psí i kočičí parťáky v útulcích podporujeme prostřednictvím organizací, které nejlépe znají jejich potřeby a zároveň dohlíží na to, aby byla v té nejlepší možné péči,“ vysvětluje Martin Šámal. „Považuji za správné, že nejen Brit, ale i ostatní značky i jedinci podporují útulky. Provozovatelé útulků zároveň dělají maximum pro kvalitu života zvířat v nich. Plná miska a pozornost ošetřovatelů přesto nemůže nahradit lásku a pocit vlastního domova, své smečky. Právě proto jsme se začali věnovat prevenci formou besed ve školách a kampani Perfektní páníček, které mají oslovit širší veřejnost,“ dodává.

Od založení projektu Click and Feed v roce 2016 jsme pomohli naplnit přes 10 milionů misek krmivem Brit k v českých a částečně i slovenských útulcích,“ shrnuje zakladatelka projektu Martina Hřebíková. „Od roku 2015 jsme díky značce Brit předali do útulků 6,3 tun krmiva pro opuštěné psy a kočky,“ dodává Martina Kreysová z nadačního fondu Psí naděje, se kterým také společnost Vafo Praha spolupracuje. „Stále se totiž potýkáme s přesvědčením, že zvířatům v útulcích stačí levná krmiva. Ale oni víc, než jiní potřebují ta kvalitní, protože jejich zdravotní stav odpovídá prožitým zkušenostem, špatnému zacházení a psychickému strádání,“ vysvětluje. 

Mimochodem ale nejde jen o opuštěné mazlíčky. Láska a péče psů i koček za podpory společnosti směřuje i ke dvounožcům, kteří ji nejvíce potřebují. Vafo Praha totiž podporuje sdružení Aura Canis, které pomocí canisterapie a felinoterapie pomáhá ve stacionářích, školách, domovech, ústavech a rodinách, kde se denně setkávají s tělesně, mentálně, sociálně či jinak znevýhodněnými lidmi. Firma dále spolupracuje s výcvikovými centry psů pro postižené Helppes a PEStrá a bude partnerem filmu Gump natočeným dle stejnojmenné knihy, která vznikla na základě příběhů z hnutí Se psem mě baví svět.

Vafo Praha dále sponzoruje mezinárodní výstavy psů a koček pořádané v České republice, sportovní kynologii a další psí sporty. Poslední 4 roky také pořádá anketu Kynolog roku.

Brit – VAFO PRAHA s.r.o. | WebFacebook | Instagram

VAFO PRAHA s.r.o. je český výrobce krmiv – rodinná společnost zabývající se výrobou, vývojem a distribucí krmiv od roku 1994. Krmiva značky Brit se vyváží do 75 zemí Evropy a světa. Výroba aktuálně probíhá v 5 továrnách v České republice a dalších 3 v Evropské unii. Na domácím trhu zaujímá Brit pozici lídra segmentu chovatelských potřeb a online prodeje. Vývoj krmiv Brit probíhá na základě dlouholeté zkušenosti a znalosti zdravé výživy psů a koček s maximálním ohledem na jejich zdraví a prospěch. Profesionálové, kteří zodpovídají za vývoj krmiv Brit, jsou chovateli či majiteli psů. Brit úzce spolupracuje s odborníky z oboru s cílem vyrábět krmiva, jež splňují i ty nejnáročnější požadavky na kvalitu.