Dopady home office: 89 % zaměstnanců nemá přehled o dění ve firmách

Personalisté se letos posunou do strategické role

Praha, 12. ledna 2021

Pandemie covidu-19 proměnila home office z vítaného benefitu v nezbytnost. Na alespoň částečnou práci z domova přešlo 40 % českých zaměstnanců, přibližně 2 miliony lidí. A udržovat motivaci, firemní kulturu a vztahy v týmu je stále obtížnější. Pro úspěch je nezbytné větší zapojení lidí jako celku. Pokud se firmy nepřizpůsobí, škody budou narůstat. Jak překlenout stále větší odcizení firem a zaměstnanců představuje na Human After All, každoroční konferenci pořádané kariérním průvodcem Welcome to the Jungle, Honza Klusoň, CEO společnosti a Renata Mrázová, Chief People Officer z Home Credit International.
 

Kolegové, které známe jen přes videokonferenci, nábor po telefonu, složitá koordinace týmů v online prostředí a postupný propad zapojení lidí. To dnes řeší prakticky každá firma. „Dříve byl home office příjemným benefitem, dnes je nezbytností, která má svá negativa. Naše studie* odhalila, že třetina lidí, která pracuje z domova, se cítí méně zapojena do dění ve firmě. Vnímají, že jsou potřeba jen k plnění úkolů a jejich práce nemá vyšší hodnotu. 62 % lidí pak trpí odtržením od kolektivu. Chybí jim přátelské prostředí a mají pocit, že do firmy nezapadají. Neuvěřitelných 89 % zaměstnanců nemá přehled o tom, co ostatní ve firmě dělají, i přestože je to zajímá,” odhaluje výsledky průzkumu Honza Klusoň, CEO Welcome to the Jungle pro Česko a Slovensko.

Lidé na prvním místě
Řada změn firmám prospěla. Jsou flexibilnější, posunuly se v oblasti digitalizace a nemožnost neustálé kontroly zvedla vzájemnou důvěru. Přesun práce do online prostředí s sebou nese ztrátu kontaktu mezi kolegy a to dopadá na lidskou psychiku i budoucnost samotných firem.  „Hovory v kuchyňce a drobné pauzy od práce nejsou ztrátou času. Přinášely kreativitu, inovace a spontánní nápady. A neméně důležité jsou pro psychiku samotných lidí. Vedení by mělo zabránit tomu, aby online komunikace vedla k vytvoření čistě úkolově orientovaného prostředí. Šéfům doporučuji se svými lidmi pravidelně mluvit i o jiných tématech než jen o práci. Tak jak bylo běžné v kancelářích, ” říká Renata Mrázová, Chief People Officer ze společnosti Home Credit International.

Personalisté strategickými partnery
Spokojenost lidí má velký dopad na výsledky firem a ty by měly včas reagovat  „Role HR se neuvěřitelně posouvá. Z podpůrného oddělení se stává strategický partner pro byznys. Do popředí se dostává také empatie, která byla v čistě výsledkově orientované kultuře často opomíjena,” hodnotí novou roli personalistů Renata Mrázová. Podle ní se nesmí zapomínat také na vzdělávání. Pro rozvoj firmy bude zásadní, aby se HR manažeři orientovali v celkovém dění ve firmě, znali její cíle a hodnoty a mohli tak vytvářet motivující prostředí.

Nábory potřebují restart
Nábory nových lidí se ani v pandemii nezastavily a řada firem je nezvládá právě nejlépe. „90 % firem neodpovídá všem svým kandidátům. Ti si dali práci s přípravou životopisu, motivačního dopisu a nikdo jim nikdy neodpověděl. Není divu, že 90 % z ignorovaných kandidátů to vnímá negativně,” dodává Honza Klusoň. 

Propracovaný nábor a zapojení týmu nemusí stát nic navíc
Už od začátku náboru je důležité, jak kandidáti firmu vnímají. Welcome to the Jungle proto spouští nový ATS nástroj Welcome Kit, který optimalizuje a zjednodušuje náborový proces a poskytne kandidátům tu nejlepší možnou zkušenost s firmou. Welcome Kit si může dovolit opravdu každý, je zcela zdarma a bez omezení. I menší firmy, které si nemohou dovolit nákup drahých ATS systémů, tak mají šanci věnovat  se všem kandidátům naplno. 

Náborem to ale nekončí, 33 % nově příchozích má už během prvního týdne jasno, jestli v práci zůstanou i po konci zkušební doby. Do týmu musí být zapojeni téměř ihned a nesmí se zapomínat ani na spokojenost stávajících zaměstnanců.  Odpověď na otázku, jak propojit tým na dálku, představuje intranet Welcome Home. Jedná se o virtuální prostředí, kde lze najít vše, co se ve firmě děje. Je to také místo, kde se kolegové můžou potkávat, vzájemně oslavovat úspěchy nebo narozeniny. Slouží k budování pevnějších vztahů mezi spolupracovníky a pozitivně přispívá ke zvýšení angažovanosti ve firmě. Welcome Home si můžou všechny firmy vyzkoušet do konce března zdarma.


* Studie vypracované společností Welcome to the Jungle v květnu a červnu 2020 se zúčastnilo 502 respondentů (311 z Česka a 191 ze Slovenska).

Záznam celé konference naleznete zde: cs.humanafterall.co 

Vizuální podklady: 
Honza Klusoň
Honza Klusoň a Renata Mrázová 
Human After All poster

O Welcome to the Jungle
Welcome to the Jungle je platforma pro život v práci. Nabízí širokou škálu kvalitního obsahu (článků, videí, podcastů, časopisů či událostí), jejichž cílem je inspirovat k profesnímu růstu. 

Firmám Welcome to the Jungle pomáhá najít ty správné kandidáty skrze employer branding.  Propracované profily firem umožňují kandidátům nahlédnout přímo do firemní kultury. Na webu Welcome to the Jungle naleznete na 3 000 profilů různých firem obsahujících videa, fotografie a rozhovory, které slouží jako zdroj cenných informací pro potenciální uchazeče o pracovní místa. Web a sociální sítě:
Oficiální web: www.welcometothejungle.com/cs 
LinkedIn: www.linkedin.com/company/wttj-cz
Twitter:  www.twitter.com/wttj_cz
Facebook.com:  www.facebook.com/wttj.cz 
Instagram:  www.instagram.com/welcometothejungle
YouTube:  www.youtube.com/channel/welcometothejungle
Oficiální hashtag: #welcometothejungle