Filip Černý (KOGI Con): Čeká nás hybridní pracovní trh

Když na jaře loňského roku přešla vlivem korona opatření řada firem do módu home officů, zdálo se, že trend pracovního trhu je na dlouhou dobu daný. Firmy se snažily udržet svůj chod, zachovat byznys. A řadě z nich se to víceméně dařilo. Zaměstnanci pracovali z domova a firmy se je snažily co nejrychleji technicky podpořit, aby mohli fungovat.

Dnes, v podstatě rok poté, už je jasné, že s námi home officy v nějaké podobě zůstanou. Čeká nás hybridní pracovní trh, ve kterém se bude střídat práce z domova s prací na pracovišti. Firmy, které budu chtít na trhu uspět, budou muset své vnitřní prostředí transformovat, přizpůsobit se a skloubit podporu lidí na home officech s jejich digitálními dovednostmi. Proč? Protože i když se řada úkonů dá dělat na dálku, mezilidský kontakt je pro udržení firemní kultury a zdravého pracovního prostředí klíčový. Ukazuje se, že nemůžete mít s lidmi dennodenně mnohahodinové pracovní cally a čekat, že to bude fungovat i lidsky. 

Jak ale home officy vnímají zaměstnanci? Přináší jim nový způsob práce na dálku dostatečné uspokojení? Zkušenosti z předchozích měsíců jednoznačně ukazují, že čistý home office vyhovuje jen málokomu. Člověk je od přírody tvor společenský a jako takový potřebuje z domu občas odejít. Doma na něj padá stres v podobě izolovaných dětí na online výuce, nemá dostatek klidu a chybí mu společenské kontakty. Řada pracovníků tak začíná mít regulérní psychické problémy. 

Byznys blízké budoucnosti: counseloři (poradci pro duševní zdraví) pro lidi na home officech

V České republice ještě nemáme s home officy velké zkušenosti, ale když se podíváme dál směrem na západ, můžeme se inspirovat například zřizováním pozic counselorů (poradců pro duševní zdraví), kteří se specializují na práci s lidmi na dálku. Poradci zaměstnance podporují, baví se s nimi, pomáhají jim s řešením osobních problémů a s udržením konektivity vůči firmě. Tady v Čechách stále řešíme spíš technickou podporu, aby měli zaměstnanci notebook, tiskárnu a připojení. S jejich psychikou zatím manažeři nemají zkušenosti. A to by se podle mě mělo v následujících letech změnit, vidím v tom i potenciální byznys budoucnosti.

Dopad home officů kromě psychiky zaměstnanců pozoruji i ve vlivu na firemní kulturu. Jak chcete zachovat loajalitu podřízených, když s nimi nejste v kontaktu? Právě udržení firemní kultury u lidí na home officech bude klíčovým úkolem manažerů a především CEO v roce 2021. 

Autorský komentář: Filip Černý, managing partner KOGI Con