Chargeback – přehlížené riziko pro online prodejce

Finanční startup ZEN.com, který s podporou Mastercard přináší zajímavé možnosti spotřebitelům i online prodejcům, přináší přehled základních informací o problematice chargeback, tedy zpochybnění transakce, při níž zákazník platil kartou.

Chargeback je mechanismus, který velmi účinně chrání majitele platebních karet – ale pro prodejce představuje velké riziko, a často i velký problém.

Globální finanční dopad chargebacků na prodejce se odhaduje na víc než 30 miliard dolarů ročně, s ročním tempem růstu 20 procent.
S nárůstem případů chargebacku souvisí zajímavá statistika: 40 % zákazníků, kteří úspěšně uplatnili chargeback napadne do dvou měsíců na stejném principu další transakci. 

Naprostá většina chargebacků (86 %) jsou podvodné – a na každém jednom dolaru podvodného chargebacku (tedy objemu zpochybněné transakce) prodejce přijde v průměru o 3,4 dolaru. Jde
o nákupní cenu prodaného zboží, náklady na logistiku a marketing – a také náklady na administrativu okolo chargebacků a poplatek za chargeback. Tento poplatek, který prodejcům účtuje jejich banka, se pohybuje mezi 15 a 40 procenty objemu napadené transakce. 

Poslední dvě zmíněné položky jsou důvodem, proč je pro online prodejce zajímavá nabídka ZEN.com. Tato finančně-technologická společnost, která v únoru 2021 oficiálně vstoupila na český trh, nabízí, že u svých partnerů převezme řešení celé agendy chargebacků, a to včetně placení poplatků za chargeback a všech souvisejících dodatečných nákladů. 

Pokud byste se problematice chargebacků věnovali, můžete použít následující citaci:
“Chargebacky a s nimi související náklady mohou vážně poškodit finanční plány prodejců – nemluvě o tom, jak náročné a zdlouhavé jsou související procesy jak se zákazníky, tak s bankami. Jsem přesvědčen, že naše nabídka je pro prodejce opravdu výhodná, protože omezuje jejich rizika a umožňuje jim soustředit se na prioritní úkoly.” Michal Boguslawski, obchodní ředitel ZEN.com

Víc informací můžete najít také v následujících zdrojích. Pozor, nejsou úplně vzájemně konzistentní, některé nejsou moc aktuální… ale hrubý obrázek se z nich získat dá.

https://www.getbankcard.com/blog/chargeback-stats-merchants-must-know

https://chargebacks911.com/13-scary-chargeback-facts/

LexisNexis Risk Solutions 2020 True Cost of Fraud Study North America Retail Edition, June 2020 – dostupné z: https://risk.lexisnexis.com/insights-resources/research/2020-true-cost-of-fraud-retail

https://www.chargebackgurus.com/blog/chargeback-fees-the-true-cost-of-your-chargebacks

O ZEN

ZEN je mezinárodní fintech (finančně-technologická) společnost vyvinutá v rámci strategického partnerství s Mastercard, s licencí pro vydávání elektronických peněz od litevské centrální banky. Licence je potvrzena bankovním regulátorem EU pro poskytování finančních služeb v 31 evropských zemích. 

Misí ZEN je umožnit spotřebitelům i podnikatelům, aby své peníze a finanční transakce řídili s klidem v duši. K tomu slouží nabídka digitálních produktů a služeb ZEN jako platební karty, více-měnový účet, platforma pro online platby – a také doplňkové služby a benefity jako doplňková ochrana nákupních transakcí a zakoupeného zboží. Tyto služby jsou dostupné prostřednictvím mobilní aplikace a online transakční služby. 

ZEN založil úspěšný podnikatel Dawid Rożek, spoluzakladatel a tvůrce úspěchu aukčního webu pro hráče, který přerostl v jednu z největších světových obchodních platforem pro digitální zboží.

Označeno tagem