Lidé to s penězi neumí a finanční společnosti je nechrání, ukázal průzkum iniciativy Fér Fintech

Více než polovina (55 %) Čechů někdy doplatila na uzavření nevýhodného finančního produktu nebo služby. Dva z pěti respondentů pak mají s finančními společnostmi negativní zkušenost v posledním roce. Vinou je nejčastěji nedostatečná informovanost klientů. Vyplývá to z průzkumu agentury EMA data pro iniciativu Fér Fintech. „Potvrdila se hypotéza, že finanční společnosti nedostatečně chrání své klienty proti špatným rozhodnutím,” hodnotí výsledky průzkumu Fér Fintech, který chce pozvednout úroveň tuzemských finančních služeb a produktů.

Přes 80 % z respondentů, kteří uvedli, že doplatili na nevhodný produkt či službu, vidí problém v tom, že nebyli správně informovaní. Skoro dvě třetiny (63 %) dostaly špatné informace nebo jim bylo něco zatajeno. Téměř 20 % z poškozených respondentů uvedlo, že byli zmanipulování poradcem, a to buďto záměrně nebo z toho důvodu, že produktu sám pořádně nerozuměl.

„Za tímto výsledkem stojí fakt, že některé finanční produkty a služby jsou natolik složité, že i samotní prodejci mají problém se v jejich podmínkách vyznat. Obyčejný smrtelník pak může těžko udělat objektivní informacemi podložené rozhodnutí, nemluvě o tom, že v rozhodovacím procesu může hrát roli provize poradce,” podotýká Jindřich Lenz, šéf online pojištění Mutumutu, které je jedním ze zakládajících členů iniciativy.

Mutumutu, které si zakládá na co největší srozumitelnosti svého životního pojištění, sleduje problematiku složitosti smluv v pojišťovnictví dlouhodobě. V jeho posledním průzkumu, který realizovalo s agenturou STEM/MARK vyplynulo, že přes 26 % Čechů nerozumí pojistným smlouvám a každý sedmý z nich je ani poctivě nečte. Ve výsledku tak přes 14 % majitelů životního pojištění nevědělo, v jakých situacích je jejich pojištění kryje.

Letošní průzkum iniciativy Fér Fintech zjišťoval i to, se kterými finančními službami mají spotřebitelé nejčastěji špatné zkušenosti. Banky a pojišťovny obstály nastejno – v posledním roce s nimi měl negativní zkušenost každý sedmý Čech či Češka.

Jsem finančně gramotný, ale místo peněz mám dluhy

Fér Fintech se zaměřil i na finanční gramotnost Čechů, která s uzavíráním nekvalitních finančních produktů a služeb úzce souvisí. V průzkumu se například ukázalo, že 47 % Čechů nemá žádnou finanční rezervu anebo má rovnou dluhy. Přesto pouhá 4 % respondentů přiznalo, že nemají nad svými financemi přehled, a pouze 7 % dotazovaných přiznalo, že na tom je špatně s finanční gramotností.

„To, že část české společnosti není ukázkovými hospodáři, je fakt, který se k lepšímu mění jen velmi pomalu. Určitě má smysl ve snažení o lepší finanční gramotnost pokračovat, jen si nemyslíme, že je to jediná cesta, jak zabránit uzavírání nekvalitních finančních produktů a služeb. Tlak by měl být vyvíjen především na samotné společnosti, aby to, co nabízejí, bylo transparentní a bez manipulativního marketingu,” vysvětluje Petr Volný, spoluzakladatel a CTO investičního crowdfundingu do nemovitostí Upvest, jednoho ze tří zakladatelů Fér Fintechu.

Na otázku, kdo by se měl především starat o rozvoj finanční gramotnosti zhruba polovina dotazovaných uvedla, že oni samotní. Na 13 % pak uvedlo školu. Jen 6 % uvedlo rodinu. Více než pětina (22 %) si myslí, že by měly být finanční produkty srozumitelné bez speciálního vzdělávání.

O Fér Fintech

Fér Fintech je skupina mladých fintechových firem, které si zakládají na férovém a partnerském přístupu. Jejich hlavním cílem je kultivovat trh a obory, ve kterých podnikají. Co nejvíce zjednodušovat život svých klientů, poskytovat poctivé služby a pomáhat jim vyhnout se špatným nabídkám.

Zakládajícími subjekty jsou online životní pojištění Mutumutu, investiční crowdfundingová platforma Upvest a investiční platforma Fondee.

Více na: www.ferfintech.cz