V Česku už funguje téměř 3000 podcastů

V Česku v současnosti funguje už téměř 3000 podcastů. Za poslední rok se jejich počet zdvojnásobil a nadále rychle roste. Vyplývá to z údajů společnosti Newton Media, která podcasty monitoruje.

Podle správce největšího katalogu ceskepodcasty.cz Dana Tržila jen tento seznam eviduje 2182 titulů. “Počet nově vzniklých podcastů se každý rok zdvojnásobuje. Určitě ještě nejsme na vrcholu,“ uvedl Tržil.

Podcasty jsou online audio záznamy mluveného slova. Vznikají například na platformách Českého rozhlasu, ale i službách typu Spotify, Apple Podcast a Google Podcast.

Šedesát procent uživatelů českého internetu podle průzkumu agentury Nielsen Admosphere pro Mediář již zná termín podcast nebo podcasting. Okolo 15 procent posluchačů si pustí podcast minimálně jednou týdně a pět procent pak poslouchá podcast denně.

Rostou investice do reklamy

Stále více také roste zájem firem investovat do podcastové reklamy, protože zadavatelé zjišťují, že si tak dokážou získat pozornost uživatelů i na 60 až 90 minut. 

Podle studie asociace Interactive Advertising Bureau (IAB) a společnosti PwC stouply v loňském roce jen v USA příjmy z reklam v podcastech na 842 milionů dolarů, což je meziroční nárůst o 19 procent. Očekává se, že letos by mohly narůst až do výše jedné miliardy a v roce 2022 se dokonce zdvojnásobí.

Newton Media, která se specializuje na monitoring a analýzy médií, začala nabízet prémiovou službu přepisu podcastů a YouTube videí. Vybrané podcasty a YouTube kanály jsou podle charakteru obsahu rozřazeny do balíčků byznys, zpravodajství a recenze z automobilového prostředí. V mediálním monitoringu a archivu Newtonu jsou dostupná jak videa, tak i jejich automatické přepisy. 

„Naši klienti chápou, že podcasty jsou příležitost pro marketing a komunikaci značky. Vyšli jsme jim vstříc a zařadili nejsledovanější podcasty a YouTube kanály do našich služeb,“ uvedl majitel Newton Media Petr Herian.