Digitalizace částí úkonů lékařů pomáhá všem generacím. Požádat o recept online zvládají bez problémů i sedmdesátníci, hlásí MEDEVIO

Telemedicína a digitalizace neznamená jen využití videokonferenčních hovorů lékaře s pacientem. Vzdálená péče může mít různé podoby. Strukturovaný sběr požadavků pacientů či informací o jejich aktuálním zdravotním stavu, nebo automatizace rutinních a opakujících se úkonů, mohou lékařům ušetřit až hodinu denně. Alespoň takové statistiky má nová aplikace Medevio za první měsíce svého ostrého provozu v ordinacích všeobecných praktických lékařů i pediatrů. Data platformy MEDEVIO také ukazují, že si s intuitivní aplikací poradí i senioři nad 70 let. Medevio jich má registrovaných stovky a většina z nich platformu využívá, aby svého lékaře požádala o vystavení léků na chronická onemocnění. Díky tomu už nemusí osobně ani telefonicky do ordinace lékaře, aby jim přišel eRecept na lék, který pravidelně užívají.

Jedním z častých argumentů odpůrců zavádění a rozvoje telemedicíny a digitalizace zdravotnictví jako takového bývá, že tento trend nebere v potaz potřeby seniorů. Jenže zkušenosti autorů platformy MEDEVIO ukazují, že jde o mýtus. “Naši platformu jsme spustili letos na jaře. Již v ní máme registrovaných na pět tisíc pacientů. Více než 9 % z nich je starších 70 let. Náš nejstarší uživatel má 98 let. Právě lidé ve vyšším věku nejčastěji potřebují recepty na chronická onemocnění. Z našich dat vidíme, že zatímco celkově tvoří žádosti o recept přes Medevio zhruba pětinu požadavků na lékaře, ve skupině našich uživatelů nad 70 let je to o něco více než polovina. Požádat si o recept na léky nebo se objednat na vyšetření tak lze mnohem snáz než voláním do ordinace, nebo jejím mnohdy zbytečným navštěvováním a vysedáváním v čekárně,” popisuje Tomáš Doležal, CEO a jeden ze zakladatelů nové telemedicínské platformy Medevio.

Struktura uživatelů aplikace MEDEVIO podle věku

zdroj: Interní data Medevio

Digitalizace je i v medicíně a péči o pacienty nevyhnutelná cesta. Není to ani tak budoucnost jako spíše současná nutnost. Lékaři si uvědomují, že mít možnost svým pacientům nabídnout odbavení některých úkonů online (vydání eReceptu na pravidelně užívaný lék, konzultaci aktuálního stavu, vydání potvrzení například do zaměstnání či pro vystavení řidičského průkazu), znamená konkurenční výhodu. Zatímco větší řetězce si vyvíjí vlastní aplikace, nezávislé či menší ambulance uvítají platformy jako je Medevio. To umí ušetřit čas lékaři či sestře a zároveň zpříjemnit zážitek z poskytnuté zdravotní péče i pacientům.

MEDEVIO automatizuje administrativní úkony a šetří čas lékařům, sestrám i pacientům

Platforma Medevio automatizuje administrativní úkony lékařů a sester, sbírá požadavky pacientů a řadí je dle předem lékařem definované priority. V ordinacích tak šetří čas lékařů i sester a odlehčuje zátěž spojenou se zvýšeným počtem telefonátů do ordinací. 

V ostrém provozu aplikace běží od začátku března. Do aplikace se již registrovalo více než 5 000 pacientů z ordinací praktických lékařů i pediatrů, zadali již přes 8 000 požadavků. Rekordmani mezi lékaři jich denně vyřídí až 40. Mohou tak ušetřit v průměru až hodinu denně. Zároveň se díky automatickému třídění požadavků pacientů mohou věnovat nejprve těm nejvíce naléhavým a například požadavky na pravidelně předepisované léky vyřizovat až mají v ordinaci klidněji. 

Své první zkušenosti s aplikací MyMedevio popisuje MUDr. Bohumila Kašparová, praktická lékařka z Vysokého Mýta takto: “Medevio nám v této exponované době pomohlo zklidnit atmosféru v ambulanci a odklonit velkou část telefonátů v ordinační době. Pacientům umožnilo jednoduše a intuitivně zadat požadavek a určit jeho naléhavost. Na naší straně pak pomáhá požadavky zpracovat dle urgence a kompetencí lékařem i sestrou v čase, kdy to situace v ambulanci umožňuje. Po cca 2 týdnech provozu hodnotím Medevio jako přínos pro naši práci – uživatelsky přívětivé pro obě strany, přehledné a efektivní.”

Podobně neodmyslitelnou pomocí je ale i pro pacienty. Těm zase šetří mnohdy zbytečné osobní návštěvy ordinací lékařů či vysedávání v lékárnách. Například recept na pravidelně užívaný lék, u kterého není při každém vydání receptu třeba zkoumat pacientův stav je možné vyřešit zcela on-line. Lékaři stejně většinou i v ordinaci vydávají eRecept, který přijde pacientovi formou SMS.

Když mi dochází léky, může mi je praktik předepsat a zaslat přes eRecept na mobil přes SMS. Ale já si o ně paradoxně nemám jak elektronicky požádat. I kvůli eReceptu musím do ordinace dojít nebo se do ní snažit dovolat. Můj lékař už ale od května používá Medevio a nyní stačí zadat požadavek na předepsání eReceptu (z webu nebo aplikace). Můžu krabičku se svými léky vyfotit, doplnit informace typu na jak dlouho mi ještě léky vydrží, nebo potvrdím, že nemám nežádoucí účinky a eRecept mi přijde. Nemusím lékaři znovu volat, ani chodit do ordinace. Je to spousta ušetřeného času,” pochvaluje si aplikaci pan Josef.

Medevio digitalizuje zatím komunikaci na ose pacient – lékař. Tento vztah ale není úplný bez účasti zdravotních pojišťoven. Ty se dnes již snaží hledat pro své klienty, tedy pojištěnce, co nejkvalitnější péči a jsou ochotny za ní smluvním lékařům připlácet. Digitální medicínská platforma je cestou k efektivnímu sdílení dat a komunikaci mezi všemi zainteresovanými stranami – pacient, pojišťovna, lékař. Z tohoto sdílení pak mají užitek všechny tři strany. 

Výběr z ilustračních a ukázkových fotek od Medevio 

—————————–

Informace pro editory

COGVIO Medical, které přináší platformu Medevio, je odnož firmy COGVIO, technologické firmy zaměřené na vývoj software, datovou analýzu a strategický consulting pro farmaceutické společnosti a zdravotnictví. COGVIO spojuje doménovou znalost farmacie, medicíny a zkušenost z vývoje rychle škálujících technologických startupů. Díky tomu a navíc bez investora v zádech nyní spolupracují se 17 z top 20 farmaceutickými společnostmi, mj. Pfizer, MSD či Novartis a řadou jiných významných klientů v zahraničí. COGVIO se aktuálně zaměřuje na expanzi do Kanady, západní Evropy, CEE a Gulf regionu.

COGVIO je autorem celé řady softwarových produktů, pro širokou veřejnost spustilo například COVID-bota.Tým COGVIO se sestává z více než 30 vývojářů, datových specialistů, ale také lékařů a expertů v oblasti farmakoekonomiky a veřejného zdraví. 

COGVIO je jednou ze zakládajících firem iniciativy Covid19cz a podílelo se na návrhu a vytvoření technologického řešení Chytré karantény. Více se o COGVIO můžete dozvědět na jejich webových stránkách či firemním LinkedInu.

Zakladatelé COGVIO jsou Pavel Svítil, Petr Bartoš a Tomáš Doležal. 

Na Medevio se ze zakladatelské trojice firmy Cogvio podílí Petr Bartoš a Tomáš Doležal.

Tomáš Doležal, má více než 15 let zkušeností s regulací léčiv, hodnocením zdravotnických technologií (HTA), farmaepidomiologií. Vystudoval medicínu a má titul PhD ve farmakologii. Vede konzultační společnost Value Outcomes. CEO Cogvio Medical.

Petr Bartoš se před ukončením lékařské fakulty rozhodl naplno podnikat v technologiích a společně s Tomášem Čuprem založili e-commerce projekty Slevomat a DámeJídlo, v obou následně působil na pozici CTO. Jeho specializací jsou obory PharmaTech a eHealth a je spoluautorem technologického řešení Chytré karantény. CTO Cogvio Medical.