Většina zaměstnanců přes pandemii kanceláře neopustila. Trvalý home office zůstane zbožným přáním

PRAHA, 22. června 2021 – Práce z domu se stala fenoménem, který během uplynulých měsíců ovládl české kanceláře a jehož význam bude nadále stoupat. Nebo ne? Z aktuálního průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Canon, vyplývá, že pouze deset procent českých firem nechalo i za nejpřísnějšího lockdownu většinu svých zaměstnanců na home office. Celé tři čtvrtiny z oslovených podniků dále uvedly, že ani po opadnutí pandemie neuvažují o trvalé možnosti práce z domova a tlačí na co nejrychlejší návrat do kanceláří. 

Po více než rok se musely české firmy potýkat s omezeními, které výrazně ovlivňovaly jejich chod. Bylo nutné dodržovat hygienická nařízení a omezit kontakt mezi lidmi, na zaměstnavatele v tomto ohledu tlačily i státní orgány. Ne všude ale doporučení padla na úrodnou půdu.

Z nejnovějšího průzkumu Canonu vyplývá, že jen necelých 10 % českých firem poslalo většinu svých zaměstnanců, aby pracovali z domu. Pouhé jedno procento z nich zareagovalo na první vlnu vládních opatření opravdu razantně – kompletním přesunem na home office. Téměř 53 % podniků pracovalo klasicky z kanceláře, ale svým zaměstnancům umožnily individuální home office ve zvýšené míře. Střídavý režim v kanceláři/doma mezi jednotlivými týmy aplikovalo 17 % firem a bez jakékoliv změny pracovalo z kanceláří celých 20 % z oslovených firem!

Budoucnost práce z domova

Pandemie a související omezení se ale nyní pomalu stávají minulostí a vyvstává otázka, jak se k této situaci postaví zaměstnavatelé. Z výzkumu Canonu vyplývá, že každá druhá česká firma najíždí na obvyklý režim, který panoval před pandemií: práce fyzicky z kanceláře s možností občasného home office. 

Třetina z oslovených zavelela k návratu všech zaměstnanců do kanceláří okamžitě, jak jen to bylo možné. Jen 15 % podniků má v plánu častější využívání práce z domu než před pandemií a pouhá dvě procenta přijala „nový normál“ natolik, že v posledních měsících zredukovala své kancelářské prostory. 

„Závěry výzkumy nás velmi překvapily. Ukázalo se, že většina českých firem nebyla i přes nepříznivou situaci ochotná radikálně měnit své pracovní procesy a raději si nechávala zaměstnance ‚na dohled‘. Je možné, že v tom svou roli sehrálo i určité zpátečnictví a obavy z nižší produktivity lidí na home office,“ komentuje Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě.



O společnosti Canon Europe
Canon Europe je strategickou centrálou pro region EMEA společnosti Canon Inc., předního světového dodavatele technologií a služeb pro digitální zpracování obrazu. Canon působí přibližně ve 120 zemích, ve kterých zaměstnává zhruba 13,5 tisíce lidí. Na celosvětových příjmech společnosti se Canon Europe podílí přibližně jednou čtvrtinou. Společnost Canon Inc. byla založena v roce 1937. Od té doby díky neustálým inovacím svých produktů a řešení stojí v oblasti zpracování obrazu na světové špičce. Neustále investuje do správných oblastí a využívá příležitostí k růstu – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnické technologie. Podniková filosofie společnosti Canon nese název Kyosei, což nejlépe vystihuje překlad „Společně žít a pracovat pro obecné blaho“. Společnost Canon Europe usiluje v rámci regionu EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) o udržitelný růst podnikání se zaměřením na snižování vlastního dopadu na životní prostředí. Stejně tak dbá na to, aby tento dopad minimalizovali i její zákazníci při využívání produktů a služeb Canon.Canon je průkopníkem, který přispívá ke zlepšování neustále se vyvíjejícího světa zobrazovací techniky. Svými technologiemi a inovativním duchem Canon posouvá hranice možného a pomáhá tak lidem podívat se na svět z nové perspektivy. Vnášíme do života kreativitu, snímek za snímkem. Protože jen pokud se dokážeme na svět správně podívat, můžeme jej změnit k lepšímu.Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na www.canon-europe.com a www.canon.cz.