Samsungu opět unikla řada informací před oficiálním představením novinek. Je to však takový problém?

Po společnosti Apple začíná i Samsung podnikat právní kroky proti únikům informací o svých produktech. Korejského giganta k tomu pravděpodobně dovedly zprávy o novinkách Galaxy Z Fold 3, Z Flip 3, Buds 2 a Watch 4, které se objevovaly ještě před jejich oficiálním představením na Galaxy Unpacked načasovaným na 11. srpna. Jak vyplývá z analýzy společnosti Newton Media, více než čtvrtina zpráv, které se objevily na internetu před tímto datem, obsahovala „tajné“ detaily o technické výbavě produktů. Je tedy otázkou, zda nešlo o řízené úniky informací neboli leaky, kterými Samsung zvyšuje zájem o své novinky. 

Studie se zaměřila na zprávy o představovaných zařízeních zveřejněné zahraničními médii v období od 1. ledna 2021 do okamžiku zahájení prezentace Galaxy Unpacked. Sledovala hlavně výskyt konkrétních informací o výbavě zařízení, přičemž vybírala zprávy obsahující zmínky o jazykově neutrálním vybavení telefonů jako je chipset, operační systém nebo typ displeje. „Právě technické detaily představují kromě počítačem vytvořených vizualizací nejčastější typ leaků,“ říká Daniel Weidenhoffer, analytik Newton Media. „Napsat tweet o tom, jak se těší na nové Galaxy Watch 4 může kdokoli, ale trefit detaily, že např. pojedou na chipsetu Exynos W920 a budou vybaveny operačním systémem Wear OS s nadstavbou One UI Watch 3, už je trochu podezřele dobrý odhad,“ doplňuje Weidenhoffer. 

Vliv leaků na medializaci novinek Samsung Galaxy a konkurenčního Xiaomi Mi

Čtveřice novinek Samsung Galaxy byla porovnána s novinkami firmy Xiaomi, která 10. srpna, tedy o den dříve než Samsung, představila produkty Mi MIX 4 a Mi Pad 5. Podíl zpráv, které obsahovaly konkrétní technické detaily, byl u obou rivalů vyrovnaný. U produktů Galaxy činil 24 % a u Xiaomi Mi 28 %.  

Ve srovnání medializace, tedy jak často se o novinkách psalo v sedmi měsících před odhalením a v týdnu bezprostředně po něm, vítězí na plné čáře Samsung Galaxy. Porovnáme-li medializaci Galaxy Z Flip 3 a Xiaomi Mi MIX 4, které k sobě mají funkčně i cenově nejblíž, tak produkt Samsungu dosáhl na internetu trojnásobného počtu zmínek než jeho čínský rival. To znamená, že i počet zpráv obsahujících leaky, byl u této novinky Samsung Galaxy stejně jako u ostatních produktů značky násobně vyšší než u novinek Xiaomi.

„Nabízí se interpretace, že mezi leaky a celkovou medializací existuje přímá úměra, kdy každý leak na sebe naváže určitý počet zpráv. Čím k většímu počtu leaků dojde, tím víc je pak o produktu slyšet,“ vysvětluje Weidenhoffer a dodává: „Leaky nejen že neškodí brandu, ale naopak pomáhají stimulovat zájem nadšenců, pro které je Samsung Galaxy lovebrand a srdcovka. Jejich prostřednictvím jsou zviditelňovány novinky mezi širokou veřejností, což výrazně sníží výdaje na propagaci.“ Je proto otázkou, zda nejde o řízené úniky informací, kterými Samsung zvyšuje zájem o své novinky. Mimochodem i na oficiálním videu uvolněném měsíc před akcí je na okamžik (v čase 0:57) vidět nový Galaxy Z Fold 3.

Kdo má leaky na svědomí?

Pokud by si chtěl Samsung skutečně došlápnout na autory leaků, neměl by pro něj být velký problém vytipovat ty pravé kandidáty. Stačí se podívat na žebříček nejproduktivnějších autorů webových článků a na nejaktivnější uživatele Twitteru. Každý z 12 nejaktivnějších webových autorů stihl o novinkách Galaxy ještě před jejich premiérou uveřejnit v průměru 110 příspěvků. Jejich společným znakem je nadprůměrný výskyt detailů o výbavě, jinými slovy leaků. Zatímco v celkové medializaci novinek Galaxy se tyto uniklé specifikace vyskytovaly přibližně ve čtvrtině zpráv, u TOP dvanáctky autorů to bylo v průměru 48 %. U některých autorů se uvedený podíl blížil dokonce 60 %. Pokud by se však Samsung skutečně rozhodl podnikat kroky proti autorům či webům, pro něž píšou, bude muset čelit soudním systémům nejen evropských zemí a USA, ale také Číny, Indie nebo Indonésie. 

Nejvlivnější šiřitelé leaků na Twitteru jsou často významnější než weboví autoři, protože disponují i dalšími komunikačními kanály jako je YouTube, Facebook a Instagram. 

A co bude dál?

Vzhledem k tomu, že autoři leaků jsou rozptýleni po celé zeměkouli, bude snaha postihnout ty nejaktivnější či nejvlivnější z nich klást enormní nároky na služby odborníků orientujících se v diametrálně odlišných právních systémech od Evropy a USA přes Čínu po exotické ostrovy v Karibiku.  

Pokud je naše hypotéza o prospěšnosti leaků zvyšujících popularitu produktů pravdivá, budou připravované právní kroky proti jejich autorům škodlivé. Postihnou totiž osoby, které dělají produktům Samsung reklamu zdarma.

Autor analýzy: Dan Weidenhoffer

Delší verzi článku, zdrojovou analýzu a veškeré grafy naleznete zde.