Během pandemie se dění z velké části přesunulo na internet. Nakupování nebylo výjimkou a 94 % Čechů tak e-shopy několikrát ročně za účelem nákupu navštíví. Z posledního průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Disivo, která se zabývá optimalizací e-shopů a cenotvorbou, však výplývá, že naprostá většina Čechů má stále raději nakupování v kamenných obchodech.
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2021/08/2021-08-24-14_15_09-disivo-e28093-platforma-pro-spravu-a-optimalizaci-cenotvorby-v-e-commerce-1-1024x539.jpg)
94 % Čechů alespoň několikrát do roka nakupuje na e-shopech a nejčastěji jsou to lidé od 30 do 44 let. Alespoň jednou ročně se nejčastěji objednává oblečení, obuv nebo doplňky – pro tento druh zboží zavítá na internetové obchody 70 % všech dotazovaných. Naopak pouze necelé 2 % respondentů uvedlo, že e-shopy vůbec nevyužívá.
Výsledky průzkumu také ukazují, že on-line nakupování už není záležitostí jen mladších generací. Téměř každý druhý Čech mezi 60-64 lety objednává přes e-shopy několikrát ročně a 15 % šedesátníků i vícekrát do měsíce. Alespoň jednou ročně polovina dotazovaných v této věkové skupině nakupuje drobné spotřebiče. I tak stále platí, že u velkého procenta zboží česká společnost upřednostňuje návštěvu kamenných prodejen.
Například jen 33 % Čechů u nákupu velkých spotřebičů jako jsou pračky nebo myčky dává přednost e-shopům. U oblíbené sekce oblečení, obuvi a doplňků je to pak pouze necelých 39 % všech dotazovaných. Nakoupit online se dají také potraviny nebo alkohol a 23 % Čechů, nejčastěji ve věku 30-44 let, tento typ sortimentu minimálně jednou ročně objedná. 85 % respondentů však stále preferuje návštěvu klasického obchodu nebo supermarketu.
„Meziroční obrat českých e-shopů vyrostl za minulý rok o 14 %, což je důkazem, že Češi nakupovat online umí. Získaná data však mluví jasně a například pro nákup potravin nebo alkoholu všechny věkové kategorie stále upřednostňují návštěvu kamenných prodejen. Paradoxně i ve městech nad 100 000 tisíc obyvatel, které už dovážkové služby potravin mají z velké části pokryté, dává přednost objednávání tohoto druhu zboží on-line pouze 20 % dotazovaných,” říká k výsledkům průzkumu Petr Bláha, CEO společnosti Disivo.
Pokud Češi e-shop navštíví, tak hlídají cenu i uživatelské recenze
Není překvapením, že pro 60 % Čechů je klíčovým faktorem pro objednání z konkrétního internetového obchodu právě cena. Přes jednu čtvrtinu ji při každém nákupu porovnává na více než 5 různých e-shopech. Pro 44 % zákazníků od 60 let výše je zásadní také to, zda daný e-shop již znají a mají v povědomí. 41 % z nich si při každém nákupu pročítá uživatelské recenze. Ty by měla v květnu letošního roku začít ovlivňovat nová směrnice Evropského parlamentu. Pokud dojde k jejímu schválení českou vládou, bude zákazníky chránit před falešným hodnocením výrobků a dalšími nekalými praktikami. Tato novinka může Čechům zajistit příjemnější a transparentnější prostředí pro nakupování.
O Disivo
Disivo je český technologický startup, který se zaměřuje na dynamickou cenotvorbu pro e-shopy. Zohledňuje prodejnost jednotlivých produktů, jejich skladové zásoby, strategie produktové cenotvorby a data získaná od konkurence. Tím dokáže firmám díky optimalizaci zvýšit zisky v průměru o 8 % a ušetřit produktovým manažerům až dva dny práce týdně. Projekt vznikl v roce 2018 a vedle tuzemského trhu působí také na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. Disivo využívá například online lékárna Pilulka.cz. Do rozvoje produktu a zahraniční expanze Disiva v roce 2020 investovali 400 000 eur český kapitálový fond Nation 1 spolu s tuzemskými investory Martinem Rozhoněm a Kamilem Levinským.