Léto dusí marketingové agentury, i přes dostatek zakázek jim chybí finance

Brněnský fintech Roger přes léto zaznamenává větší poptávku po financování faktur ze strany marketingových a reklamních agentur. Důvodem jsou především velké outdoorové promo akce, do kterých firmy vkládají vlastní prostředky, stejně jako intenzivní online kampaně. V tomto odvětví přitom průměrná splatnost vystavených faktur činí 83 dnů, ale výjimkou nejsou ani čtyř až pěti měsíční splatnosti. To nutí společnosti hledat pomoc v bankách, pro které ale nejsou často dostatečně zajištěnými klienty.

Služby s vysokou přidanou hodnotou jsou v rámci české ekonomiky stále významnější. Tuzemský bankovní trh však na tuto proměnu reaguje velmi pomalu a daný typ firem je pro banky stále velmi špatně uchopitelný. Alternativu nabízí Roger. „Tyto firmy dělají velké zakázky a skvělé projekty, ale zároveň nepotřebují nemovitý majetek, který banky vyžadují jako ručení.“ říká Adam Šoukal, CEO Rogera. Jsou proto zařazeny mezi rizikovější klienty a v případě potřeby jsou jim nabízené možnosti financování drahé. Úroky na nezajištěných úvěrech a kontokorentech se běžně pohybují mezi 13-17 % p.a., zatímco financování od Rogera stojí přibližně 1,57 % z hodnoty dané faktury. Firmy tak mohou ušetřit až polovinu ceny.

„Mezi naše klienty patří tradičně právě reklamní a marketingové agentury, které mají velké výdaje například při přípravě a spuštění kampaní na internetu nebo při realizaci promo akcí. Své vložené peníze a peníze za svou práci často získají až za několik týdnů či měsíců, což je ohrožuje z hlediska cashflow a znemožňuje získávat další zakázky, i přesto, že jsou úspěšní,“ vysvětluje situaci Adam Šoukal, CEO Rogera.

Z dat Rogera je zjevný aktuální nárůst poptávek po financování ze strany marketingových agentur, který je způsoben především velkými letními online i offline kampaněmi. Průměrná splatnost faktur v oboru marketingu je totiž 83 dnů, výjimkou ale nejsou ani čtyř až pětiměsíční splatnosti. K tomu je třeba přičíst, že 58 % faktur je podle dat Rogera uhrazeno po splatnosti a dvě třetiny z nich více než týden po datu splatnosti.

Podobnou skupinu klientů Rogera tvoří také vývojářské a IT firmy. Život jim sice nekomplikují sezónní výkyvy, ale oproti jiným mají extrémně vysoké mzdové náklady. Průměrná tříměsíční splatnost faktur je limitující zvláště v případech, kdy chce firma investovat do vlastního rozvoje či rozšířit řady zaměstnanců.

Roger umožňuje podnikatelům a malým a středním podnikům zkracovat dlouhé splatnosti faktur na 3 dny. Firma odvede svou práci, vystaví fakturu a pokud ji odběratel potvrdí, dostane prostřednictvím Rogera firma 75 % její hodnoty do 3 dnů a zbytek po uhrazení faktury odběratelem. Zejména dodavatelé velkých firem, které mají plošně nastavené dlouhé splatnosti faktur, by jinak museli na své peníze čekat i několik měsíců.

„Naší hlavní myšlenkou je dělat finance i podnikání jednodušší tak, aby se mohli klienti méně zaobírat svými financemi a více tím, co je baví a živí.“ uzavírá Šoukal. I proto Roger v červnu zpřístupnil svůj hodnotící model. Prostřednictvím Ověření od Rogera si tak může každý zdarma prověřit svého obchodního partnera z hlediska finančního zdraví a vyhnout se tak rizikovým obchodním vztahům.  

O Platební instituci Roger a.s.

Roger je český fintech startup, který je zároveň od roku 2016 jedinou P2P platformou v ČR licencovanou ČNB jako platební instituce a jako jediná v tomto roce požádala ČNB o licenci na PSD2. Společnost byla založena v roce 2013 jako Investiční aukce s.r.o. V současné době se jedná o největší systém podnikových financí ve střední a východní Evropě a zaměřuje se na financování faktur malých a středních firem za ověřenými bonitními odběrateli. Od svého založení profinancoval faktury za více než 1 mld. korun a během tohoto roku chce tento objem zdvojnásobit. Faktury jsou financovány soukromými investory a jsou draženy v aukcích. Průměrná délka splatnosti faktur obchodovaných na platformě je 58 dní a průměrné zhodnocení se pohybuje kolem 5,3 % p.a.