E-shopy rostou, ale ostatní mají problémy – pokles tržeb zaznamenaly více než dvě třetiny firem

Marketingová konzultační společnost Proficio, jedna z nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě, ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK zjišťovala, jak se českých firem a jejich zákazníků dotkla pandemie z pohledu byznysu. Z průzkumu vyplývá, že 70 % klesly tržby, 44 % zaznamenalo výrazný odliv zákazníků. Firmy však věří, že po rozvolnění opatření se část nakupujících vrátí do kamenných obchodů. 

Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby, nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky. Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. 31 % firem uvedlo, že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy.

“Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u klasických e-shopů prodávajících například potraviny nebo zboží denní potřeby, které nebylo dostupné v kamenných prodejnách, a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio.

Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři (* např. průzkum DPD e-shopper barometr), oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u 3 % dotázaných.

Společnosti se potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %). Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu. 

Firmy se však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní – 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo. Pouze 3 % dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více, než před pandemií. Budoucnost vidí většina pozitivně – 64 % očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.

O Proficiu:

Marketingová konzultační společnost Proficio vznikla v roce 2013, jejím zakladatelem a CEO je Petr Halík. Proficio patří mezi 16 klíčových agentur Googlu a je nejen certifikovaná Sklik agentura, ale také specialistou na Zboží.cz a Heureku. Získala i prestižní status Facebook Marketing Partner a v neposlední řadě patří mezi partnery Bidding Fox. Společnost je specifická svou komplexní nabídkou služeb. V roce 2020 se Proficio sloučilo s webovým studiem Porta Design. Proficio tak v tandemu zajišťuje poradenství a full service – od UX a výkonnostních kampaní přes SEO až po správu sociálních sítí či videoprodukci. Mezi klienty agentury patří například Direct pojišťovna, VELUX, Sanitino, Ytong, SportObchod, Student Agency, Deichmann nebo Konica Minolta.

Více informací na: www.proficio.cz