Nakupovat v zahraničí se stále vyplatí a Češi toho využívají

V online obchodech nakupuje 74 % Čechů, z toho 26 % využívá i nákupy v zahraničí. Nejčastějším důvodem pro nákupy za hranicemi uvádějí zákazníci nižší cenu (57 %) a širší dostupnost produktů (34 %). Tyto výsledky přinesl průzkum, který pro společnost PayPal zpracovala nezávislá společnost pro výzkum globálního trhu IPSOS. (TZ)

Češi se naučili nakupovat v zahraničních online obchodech především kvůli nižším cenám. Podle analýzy společnosti PayPal mohli zákazníci i v roce 2013 výrazně ušetřit a  nakoupit vybrané položky – kvalitní zboží i levnější produkty levněji. Do výzkumu byly zahrnuty oblíbené online obchody z USA, Německa, Velké Británie, Ruska, Číny a několika trhů střední a východní Evropy. Ze získaných údajů vyplývá, že platby českých uživatelů prostřednictvím systému PayPal v letech 2012–2013 směřovaly především prodejcům ve Velké Británii, Číně, Německu a USA. Největší meziroční nárůst, až 30 %, zaznamenal průzkum u plateb čínským obchodům.

A na čem mohou čeští zákazníci ušetřit především? Podle údajů společností PayPal najdou čeští zákazníci online obchodů nejvýhodnější nákupy v USA nebo v Číně s ohledem na konkrétní kategorie zboží. Při nákupech z USA získají Češi elektroniku až o 37 % levněji než v domácích obchodech, u hraček ušetří až 52 %, u kosmetiky činí úspora až 40 % a u oblečení až 55 %. V e-shopech v Německu jsou hračky dostupné za ceny téměř o 40 % nižší v porovnání s českými obchody, oblečení je levnější až o 34 %, za elektroniku a kosmetiku pak Češi ušetří mezi 19 a 34 %. Velká Británie nabízí zajímavé ceny oblečení, které je téměř o 45 % levnější než v Česku, a stabilní úsporu u kosmetiky (31 %), her a hraček (23 %) a elektroniky (37 %). V Číně zákazníci nejvíce ušetří při nákupu hraček (až 75 %) a doplňků (46 %).

Příkladem může být velmi žádaný tablet iPad Air WiFi. Češi si ho mohou objednat z USA (bez dalších poplatků) za cenu o více než 32 % nižší než v českých obchodech – kde stojí okolo 13 400 Kč – a ušetřit tak až 4 235 Kč.

Překážkou už nemusí být ani nedostatečná důvěra nakupujících a otázky zabezpečení především u nákladnějších transakcí. Společnost PayPal na tyto obavy zareagovala nabídkou 100% vrácení peněz kupujícím, kteří narazí na potíže a objednané zboží vůbec neobdrží, případně dodaný produkt neodpovídá popisu. Díky této ochraně počet transakcí uzavíraných přes PayPal – jak z počítačů, tak z mobilních zařízení – neustále narůstá.