Jak moc se popularita a aktivita na sociálních sítích shoduje s reálnými výsledky ve volbách? To je otázka, na kterou hledala odpověď agentura AMI Digital. Provedla proto před 2. kolem senátních voleb analýzu sociálních sítí u kandidátů v 10 vybraných volebních obvodech. Zaměřili se na počet jejich fanoušků a sledujících na třech sociálních sítích, které jsou politiky nejčastěji využívané: Facebook, Instagram a Twitter. Sledovali také, jak moc se o kandidátech na sociálních sítích v posledním čtvrtroce mluvilo a jak jejich online komunikace oslovovala veřejnost.
Agentura AMI Digital už pátým rokem realizuje rozsáhlý průzkum AMI Digital Index, který sleduje novinky a trendy v používání sociálních sítí. Vedle toho v prostředí sociálního světa pravidelně analyzuje nejrůznější tamější jevy a diskutovaná témata. Tentokrát zkoumala, jakou mediální sílu a popularitu mají jednotliví kandidáti do senátu před druhým kolem voleb. Kandidátům analyzovali účty od 1. srpna tohoto roku.
„Naší ambicí není suplovat sofistikované průzkumy volebních preferencí, ale spíš podívat se na potenciál kandidátů z trochu jiného úhlu. Krom počtu sledujících a zmínkách o kandidátech jsme proto analyzovali i míru reakcí na jejich příspěvky během posledního týdne, kdy probíhají senátní volby,“ přibližuje záměr Vladan Crha, ředitel AMI Digital.
Výsledkem analýzy je přehled popularity nebo spíše viditelnosti jednotlivých kandidátů v prostředí sociálních médií. Bude proto zajímavé porovnat v neděli čísla těchto konkurenčních dvojic s reálnými výsledky z volebních místností.
Srovnání kandidátů
Obvod 21 – Praha 5, Michael Žantovský a Václav Láska
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Michael Žantovský | 14 958 | 450 | 1,43% |
Václav Láska | 21 526 | 3805 | 3,07% |
Obvod 15 – Pelhřimov, Milan Štěch a Jaroslav Chalupský
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Milan Štěch | 2 008 | 65 | 3,70% |
Jaroslav chalupský | 443 | 25 | 6,00% |
Obvod 24 – Praha 9, David Smoljak a Eduard Stehlík
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
David Smoljak | 7 295 | 177 | 6,19% |
Eduard Stehlík | 14 355 | 246 | 2,83% |
Obvod 27 – Praha 1, Miroslava Němcová a Václav Hampl
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Miroslava Němcová | 50 834 | 13509 | 6,34% |
Václav Hampl | 8 427 | 405 | 4,60% |
Obvod 30 – Kladno, Adéla Šípová a Petr Bendl
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Adéla Šípová | 2 353 | 148 | 11,40% |
Petr Bendl | 2 349 | 220 | 9,26% |
Obvod 48 – Rychnov nad Kněžnou, Miroslav Antl a Jan Grulich
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Miroslav Antl | 2 880 | 56 | 3,34% |
Jan Grulich | 1 138 | 88 | 13,83% |
Obvod 51 – Žďár nad Sázavou, Michal Šmerda a Josef Klement
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Michal Šmerda | 3 239 | 80 | 5,95% |
Josef Klement | 269 | 51 | 9,46% |
Obvod 60 – Brno-město, Roman Kraus a Anna Šabatová
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Roman Kraus | 828 | 179 | 14,09% |
Anna Šabatová | 3 817 | 192 | 9,66% |
Obvod 66 – Olomouc, Marek Ošťádal a Jan Zahradníček
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Marek Ošťádal | 3 249 | 37 | 17,18% |
Jan Zahradníček | 481 | 206 | 11,08% |
Obvod 81 – Uherské Hradiště, Ivo Valenta a Jozef Bazala
Politik | Sledující | Zmínky | Míra reagování |
Ivo Valenta | 14 412 | 3680 | 2,08% |
Josef Bazala | 2 828 | 98 | 3,48% |
AMI Digital Index 2020
Kvantitativní výzkum provedený pro AMI Digital agenturou STEM/MARK zkoumal znalost a užívání sociálních sítí a důvěru médiím v ČR. Letos proběhl již čtvrtý ročník tohoto průzkumu. Sběr dat byl realizován formou online dotazníku na reprezentativním vzorku 507 osob ve věku 15-59 let s rovnoměrným zastoupením věkových skupin, regionu a pohlaví. AMI Digital Index 2020 zároveň srovnává data od roku 2016.
AMI Digital s.r.o.
AMI Digital působí na trhu od roku 2009. Tato dceřiná společnost ze skupiny AMI Communications se specializuje na komunikaci a budování značky prostřednictvím internetu a nových médií. Zabývá se i tvorbou komplexních komunikačních kampaní, tvorbou webových stránek, správou, monitoringem a analýzami sociálních sítí, SEO a poradenstvím v online komunikaci.